1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky

Financne riaditelstvo 17Elektronický systém komunikácie je jednoduchší aj ekologickejší

Finančné riaditeľstvo SR je priekopníkom v rozvoji elektronickej komunikácie medzi štátnou správou a klientom – daňovým subjektom. Práve vďaka iniciatíve pracovníkov Finančného riaditeľstva SR už viac ako tri roky môžeme komunikovať s daňovými aj colnými úradmi elektronicky.

Tento systém komunikácie má mnoho výhod: je jednoduchší, ekonomickejší, zabraňuje administratívnym chybám a zároveň nám pomáha chrániť naše životné prostredie. Napriek tomu elektronickú komunikáciu väčšina z občanov nevyužíva. Napríklad daňové priznanie prostredníctvom portálu finančnej správy podala len štvrtina daňovníkov. Prečo je to tak, ale tiež o ďalších aktuálnych témach z oblasti finančnej správy sme sa zhovárali s Mgr. Patríciou Macíkovou, hovorkyňou Finančného riaditeľstva SR.

Prečo sa Slováci bránia elektronickej komunikácii s finančnou správou?

Predpokladáme, že tých príčin stojacich za odmietaním elektronickej komunikácie je viacero. Jednou z nich je averzia voči prednastavenému systému, ktorý nemožno obchádzať. Napríklad elektronický formulár daňového priznania má v sebe zakomponované kontrolné systémy, ktoré neumožnia daňovníkovi odoslať chybne vyplnený formulár. Ak súbor obsahuje nekorektne zadané dáta, automaticky sa zobrazí chybová hláška. Nuž a keď sa takéto chybové vyhlásenie zobrazí v priebehu procesu vypĺňania formulára viackrát, nejeden daňovník sa nahnevá, a radšej vezme do ruky pero, ceruzku a vyplní formulár v papierovej podobe, keďže tento mu žiadnym spôsobom neodporuje.

Druhý aspekt odmietania elektronickej komunikácie vnímame v tom, že v našej spoločnosti sme si zvykli využívať internet primárne na zábavu, surfovanie, možno ešte na nakupovanie, no vážne veci nechceme riešiť elektronicky. Mnohí doteraz uprednostňujú osobný alebo aspoň telefonický kontakt, chcú sa priamo stretnúť, resp. hovoriť s pracovníkom colného alebo daňového úradu. Takýto prístup k elektronickej komunikácii však nereflektujeme len v rámci finančnej správy, ale v rámci elektronizácie celého štátneho aparátu ako takého. Za účelom podpory elektronickej komunikácie pripravujeme pre daňové subjekty rôzne videonávody ako vyplniť potrebné políčka vo formulároch. Máme spustené call centrum, v rámci ktorého je klientom k dispozícii viac ako 60 ľudí vrátane špeciálneho tímu pracovníkov určených pre technickú podporu. Títo konzultanti sú vyškolení na komunikáciu nielen s profesionálmi, ale aj s počítačovými laikmi, ktorým vedia veľmi zrozumiteľným spôsobom vysvetliť i náročné technické záležitosti. Je našou snahou upraviť a prispôsobiť elektronickú komunikáciu tak, aby bola čo najjednoduchšia a najintuitívnejšia, avšak treba si uvedomiť, že toto je kontakt so štátom a ten nemôže byť bez pravidiel.

Finančné riaditeľstvo vyvinulo viacero mobilných aplikácií uľahčujúcich daňovníkom plnenie ich povinností vo vzťahu k finančnej správe. K dispozícii sú programy Pokladnica, Superkolky či Over doklad. O ktorú z uvedených aplikácií je najväčší záujem?

Najpopulárnejšia je služba virtuálnej registračnej pokladnice, ktorú v súčasnosti využíva viac ako 10-tisíc používateľov. Vďaka tejto aplikácii si podnikatelia nemusia zaobstarávať klasickú registračnú pokladnicu, rovnako sú ušetrení mnohých administratívnych úkonov súvisiacich s vedením klasickej registračnej pokladnice, nemusia viesť knihu pokladne, archivovať bločky, šetria peniaze na servisných prehliadkach a podobne. V najbližších mesiacoch plánujeme zrušiť aj aktuálne obmedzenie používateľov aplikácie Pokladňa. Momentálne ju totiž môžu využívať iba tí podnikatelia, ktorí nevydajú mesačne viac ako 3-tisíc bločkov. Následne bude môcť virtuálnu registračnú pokladnicu využívať každý jeden daňový subjekt. Aplikácia Over doklad umožňuje občanom overiť doklad vydaný virtuálnou registračnou pokladnicou. Podobné overovanie, avšak vo vzťahu k dokladom vydaným klasickou registračnou pokladnicou, priniesla aj Národná bločková lotéria, vďaka ktorej bolo odhalených mnoho nepoctivých podnikateľov. Čo sa týka aplikácie Superkolky, táto slúži na overovanie nelegálneho alkoholu, ktorý by sa mohol ocitnúť aj priamo v regáloch maloobchodných predajní.

Pripravujete pre daňovníkov aj ďalšie aplikácie?

V súčasnosti sa zameriavame hlavne na zdokonaľovanie už existujúcich aplikácií, lebo stále vidíme priestor na ich zlepšovanie, a to aj na základe inšpirácie zo zahraničia, najmä zo škandinávskych krajín. Osobitnú pozornosť venujeme aplikácii Infoslužby, ktorá predstavuje mobilnú verziu portálu finančnej správy. Plánujeme v nej zriadiť schránku správ pre každého užívateľa, napojenie na GPS služby, priame prepojenie s call centrom a ďalšie zlepšenia. Naším cieľom je ponúknuť čo najužitočnejšie služby pre všetkých daňovníkov. Technológie idú rýchlo dopredu a my sa tomuto tempu musíme prispôsobiť, a podľa toho aktualizovať aj všetky naše služby. A až potom príde čas na vývoj ďalších aplikácií.

Klientom daňovej správy sa snažíte vychádzať v ústrety aj službou mobilných kancelárií, ktoré boli k dispozícii všetkým daňovníkom najväčšieho daňového úradu na Slovensku počas posledných dvoch marcových dní tohto roka. Klienti mohli podať daňové priznanie a nemuseli pritom ani vystúpiť zo svojho auta. Aké máte odozvy na túto aktivitu? Zopakujete ju aj v budúcom období?

Ohlas na túto službu bol veľmi pozitívny, mobilné kancelárie pred daňovým úradom v Petržalke využilo za dva dni viac ako 2-tisíc daňovníkov a pravdepodobne ponúkneme túto službu daňovým subjektom z Bratislavy aj budúci rok. Avšak našou úlohou je inšpirovať ľudí k elektronickému podávaniu dokumentov, kedy by uvedené mobilné kancelárie vôbec neboli potrebné. Elektronické daňové priznanie je jednoduchšie nielen pre samotných daňovníkov, ale aj pre pracovníkov finančnej správy. Daňové priznanie podané v papierovej forme sa totiž musí v prvom rade naskenovať, aby sa s ním mohlo ďalej pracovať už len v elektronickej forme. Všetky tieto kroky súvisiace so spracovaním papierového daňového priznania predstavujú ďalšie náklady, zaťažujú štátny rozpočet a míňajú peniaze všetkých daňových poplatníkov. Elektronický systém je jednoduchší, ekonomickejší, zabraňuje administratívnym chybám, a zároveň nám pomáha chrániť naše životné prostredie.

Napriek rôznym technológiám uľahčujúcim sledovanie daňových povinností nie všetky daňové subjekty pristupujú k ich plneniu zodpovedne. Zlepšiť disciplínu daňovníkov by malo nové predbežné opatrenie vo forme tzv. superzaisťovacieho príkazu. Môžete nám bližšie predstaviť tento nový inštitút Daňového poriadku?

Možnosť využitia superzaisťovacieho príkazu je v účinnosti od začiatku tohto roka. Princíp daného inštitútu spočíva v tom, že daňový kontrolór už v čase podozrenia, že ide o nekalú, prípadne trestnú daňovú činnosť alebo podvodné konanie smerujúce k vyhýbaniu sa plneniu daňových povinností, môže požiadať o zablokovanie finančných prostriedkov na účte daňového subjektu. Samozrejme, pre využitie tohto inštitútu musia byť splnené prísne špecifické kritériá nastavené internými smernicami finančnej správy. Cieľom nie je ohrozovať podnikanie, ale predchádzať neplateniu daní.

Aké ďalšie opatrenia sa pripravujú v boji proti daňovým únikom?

Komplexný boj proti daňovým únikom sa začal už v roku 2012, kedy bolo v rámci prvého akčného plánu boja proti daňovým podvodom prijatých 50 rôznych opatrení. Pred niekoľkými týždňami vláda schválila tretí akčný plán proti daňovým podvodom, ktorý aktuálne napĺňame. Jedno z najdôležitejších opatrení sa týka návrhu na zabránenie účelového zlučovania firiem, ďalšie z riešení sa dotýkajú kolaudačných konaní, prijaté boli tiež opatrenia na monitorovanie prepravy, ale aj iné inštitúty vychádzajúce z praxe daňovej správy.

Na aké ďalšie projekty plánujete zamerať svoju pozornosť v budúcnosti?

Finančná správa sa pripravuje na obojsmernú elektronickú komunikáciu. To znamená, že aj samotná finančná správa bude daňovým subjektom doručovať korešpondenciu elektronicky. Veríme, že týmto krokom inšpirujeme aj daňovníkov, aby intenzívnejšie využívali elektronické služby finančnej správy. V súčasnosti obojsmerná komunikácia funguje len na úrovni spotrebných daní, no na základe daných skúseností môžeme konštatovať, že je potrebné sa na tento spôsob komunikácie dobre prichystať, a to hlavne zo strany daňových subjektov. Je potrebné si uvedomiť, že pokiaľ príde dokument do schránky správ, po 15 dňoch nastáva fikcia doručenia, a to aj vtedy, ak si daňový subjekt dokument vôbec neotvorí. Je preto dôležité, aby si hlavne podnikatelia uvedomili, čo obojsmerná elektronická komunikácia znamená a podľa toho sa na ňu aj pripravili.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...