1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Fakultná nemocnica s poliklinikou Žilina

Fakultna nemocnica ZilinaRekonštruuje, inovuje a zvyšuje komfort pacientov

Minulý rok hospitalizovali v žilinskej nemocnici 27 720 pacientov pri počte lôžok 779. Každý deň pritom navštívi areál tohto zdravotníckeho zariadenia okolo 4000 až 5000 pacientov.

Všetky tieto vysoké čísla vyplývajú najmä z veľkosti spádovej oblasti, ktorá žilinskú nemocnicu radí medzi štvrtú najväčšiu v rámci Slovenska. Pokrýva totiž nielen okres Žilina, ale aj Bytča, Kysucké Nové Mesto, v niektorých odbornostiach okres Čadca a dokonca časť okresu Považská Bystrica. Zdravotnú starostlivosť tak poskytuje zhruba štvrť miliónu obyvateľov. Do úvahy treba brať aj jej polohu, keďže leží na dopravnej križovatke ciest v turisticky aktívnej oblasti. Viac nám v rozhovore pre časopis Priemysel Dnes prezradil generálny riaditeľ FNsP Žilina Ing. Igor Stalmašek.

V akej kondícii vstúpila žilinská nemocnica do nového roka 2019?

Rok 2019 sme začali trochu rýchlejšie, a to najmä kvôli náročnej zime, ktorá, bohužiaľ, priniesla rekordné množstvo úrazov. Začína aj chrípkové obdobie, takže naši zdravotníci pracujú skutočne na doraz. Sme koncovou nemocnicou, štvrtou najväčšou fakultnou nemocnicou na Slovensku, počet pacientov sa nám neustále zvyšuje, robíme viac operácií, je teda väčší tlak na kvalitný tím kolegov – zdravotníkov aj nezdravotníkov, aby sme tento nápor zvládli.

Čo bolo prioritou nemocnice v roku 2018 a aké ambície máte v tomto smere tento rok? Aké výzvy pred vami stoja a na čo konkrétne sa plánujete zamerať?

Minulý rok sme sa zamerali na zlepšenie komfortu pre pacientov a komunikáciu. Nie je to jednoduché, nemáme na to prispôsobený rozpočet a dostupné financie, takže rekonštrukcie robíme vlastnými silami, no chceme, aby nemocnica dostala novú tvár. Maľujeme oddelenia, ktoré čerstvú farbu nevideli 15 – 20 rokov, snažíme sa hľadať partnerov, ktorí nám pomáhajú zlepšovať prostredie a ideme krok po kroku postupne vpred. Veľmi nám záleží aj na vzťahu pacient – zdravotník, lebo nie je všetko len o nových skriniach či sprchách, takže organizujeme komunikačné školenia a snažíme sa zlepšovať aj v tejto oblasti. Tento rok by sme sa chceli v rámci školení zase zamerať na zvýšenie kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti.

Žilinská nemocnica bodovala v minuloročnom hodnotení nemocníc inštitútu INEKO v kategórii transparentnosti za rok 2017. Spomedzi štátnych univerzitných a fakultných nemocníc sa stala treťou najlepšou a zároveň získala status jedného z dvoch najväčších skokanov v porovnaní rokov 2016 a 2017. K akým krokom ste pristúpili, aby sa vám podarilo dosiahnuť takéto umiestnenie a čo pre vás znamená?

Hodnotenie INEKO nebolo v minulých rokoch pre našu nemocnicu veľmi priaznivé, čo aj spôsobilo veľké poškodenie nášho mena. Sme preto radi, že sa nám podarilo takpovediac odlepiť od dna a je to aj také potvrdenie, že snaha, ktorú máme, sa pretavila do reálnych výsledkov. Snažíme sa otvoriť nemocnicu pacientom, aby mohli viac vidieť do procesov, spoznali bližšie jednotlivé oddelenia a dozvedeli sa o zmenách, ktoré tu prebiehajú. Pracujeme naďalej na zlepšení výsledkov, či už z pohľadu hospodárenia alebo zdravotnej starostlivosti, intenzívne parametre sledujeme a nastavujeme rôzne racionalizačné opatrenia, aby sme sa posunuli k lepšiemu hodnoteniu aj v ďalšom roku.

Každoročne sa snažíte investovať nemalé finančné prostriedky do modernizácie a rekonštrukcie priestorov aj prístrojového vybavenie nemocnice. Kam putovalo v tomto smere najviac finančných prostriedkov minulý rok? Máte v pláne nejaké väčšie investície aj v roku 2019?

Minulý rok bol prelomový, podarilo sa nám vymaľovať, opraviť a zrekonštruovať asi najväčšiu časť nemocnice za posledné roky, postupne obstarávame nové prístroje, pričom máme spätnú väzbu, že tá zmena je už citeľná. Medzi najväčšie investície patril nákup nového CT prístroja spolu s novým digitálnym röntgenom ešte v júni minulého roka. Získali sme tiež RTG žiarič na oddelenie onkológie či anestéziologický prístroj na oddelenie gastroenterológie, vďaka ktorému už môžeme vyjsť pacientom viac v ústrety a gastrovyšetrenia poskytnúť v celkovej anestézii. Tento rok pokračujeme v modernizácii oddelení, čaká nás významný projekt, ktorým je spustenie nového angiografu do prevádzky. Niekoľko rokov v našej nemocnici chýbal, konečne preto budeme môcť výrazne zvýšiť kvalitu a úspešnosť liečby v spektre výkonov kardiológie, chirurgie, traumatológie, onkológie a neurológie. Takisto sa chystáme spustiť druhé CT, nový lineárny urýchľovač, CT stimulátor a konečne je šanca zriadiť vlastné pracovisko magnetickej rezonancie. 

Aj oddelenie gynekológie a pôrodníctva prechádza v posledných mesiacoch veľkou zmenou. Môžete ju priblížiť?

Štvrté poschodie dostalo kompletne nové farby a momentálne sa už prerába druhé poschodie, kde vytvárame bezbariérové sociálne zariadenia a rekonštruujeme všetky izby. Okrem toho sme získali sponzorskú pomoc, vďaka ktorej sme prerobili aj pôrodnú miestnosť. Boxy pre mamičky sú už oddelené, priestor dostal vzdušnejší nádych a pôsobí na rodičky omnoho príjemnejšie. Komfort sme zvýšili aj novou pôrodnou posteľou, ku ktorej o pár týždňov pribudne ďalšia. Navyše, vymeníme všetky novorodenecké postieľky, čím zvýšime bezpečnosť a komfort pre naše bábätká. Takže oddelenie gynekológie a pôrodníctva sa nám veľmi rýchlo mení pred očami a verím, že to osloví mamičky, aby ostali v Žiline a neodchádzali zbytočne niekoľko kilometrov ďalej od svojho bydliska, keď u nás im poskytneme výbornú starostlivosť v nových priestoroch, a to blízko ich rodiny a známych.

Fakultná nemocnica s poliklinikou v Žiline začala vlani v októbri distribuovať dotazníky spokojnosti priamo do prepúšťacích správ pacientov. Cieľom tohto kroku bolo získať lepšiu odozvu od väčšieho počtu hospitalizovaných návštevníkov. Podarilo sa vám ho dosiahnuť?

Spätná väzba je veľmi dôležitá, snažíme sa počúvať požiadavky pacientov, hoci nie vždy je všetko možné, lebo musíme dodržiavať určité stanovené štandardy a normy či zdravotnícke postupy, no keď sa dá, chceme veci posúvať k lepšiemu. Dotazníky sú vďaka novému spôsobu viac anonymné, takže sa pacienti nemusia obávať, že keď napíšu kritiku, odrazí sa to na nejakom prístupe k nim. Potrebujeme spätnú väzbu, a to aj tú negatívnu. Chodí nám však mnoho poďakovaní, pochvál, čo si veľmi vážime. Zdravotníkov to posúva vpred a dobíja im to baterky. Hodnotenie spokojnosti pacientov robí aj INEKO, no keď sme zistili, aký počet dotazníkov vyhodnocuje, veľmi nás to sklamalo. Minulý rok vychádzali z celkového počtu 190 opýtaných, čo je pri počte takmer 28-tisíc hospitalizovaných pacientov, neuveriteľne slabá výpovedná hodnota a nemyslíme si, že je správne a odborne v poriadku podľa nej robiť nejakú verejnú štatistiku.

Žilinská nemocnica prevádzkuje tri výdajne verejných lekární, ktoré vytvorili vlani viac ako dvojnásobne vyšší zisk. Čomu pripisujete tento výsledok? Kam získané financie poputujú?

V minulosti si nemocnica, bohužiaľ, nechala odobrať rôzne prevádzky, ktoré by jej dnes pomáhali v lepšom hospodárení, či už ide o lekárne alebo iné „lukratívne“ služby. Aj preto už bývalé vedenie urobilo všetko preto, aby dostalo pod svoje krídla minimálne lekárne. Dnes prevádzkujeme tri výdajne, ktoré za minulý rok dosiahli zisk 163-tisíc eur. Výhodou je, že tieto peniaze nekončia v súkromných rukách, dostávajú sa späť do nemocnice pre pacientov formou práve už spomínaných rekonštrukcií či nových prístrojov. Aj preto sme vďační všetkým, ktorí u nás nakupujú, a tým podporujú našu nemocnicu.

Kde vidíte nemocnicu o 5 rokov? Čo by ste chceli zdôrazniť na záver?

Cieľom je pokračovať v nastolenom trende. Pred sebou máme nový angiograf, ktorý nás posunie o veľký kus ďalej, chceli by sme vybaviť oddelenie rádiodiagnostiky aj novým kardiografom, na onkológii čakáme na moderné lineárne urýchľovače. Usilovať sa budeme o vlastné MR pracovisko, čakacie doby na tieto vyšetrenie sú v Žiline niekoľko mesiacov, a to nie je v poriadku. Dôležitá bude u nás tiež celková modernizácia operačných sál pre spondylochirurgické výkony a oftalmológiu. Riešime neustále aj situáciu s parkovaním v areáli. Pribudnú nové elektronické rampy a v plánoch máme nové odstavné parkovisko. Máme toho veľa za sebou, no stále je dosť pred nami. Kameňom úrazu je vždy dostatok alebo nedostatok financií, takže bude záležať predovšetkým na tejto položke. A dúfam, že to zvládneme personálne, s rastúcim počtom pacientov sa vyvíja nátlak na vyťaženosť personálu, čo nie je dlhodobo udržateľná situácia. Zmeny budú potrebné aj v tejto oblasti. Ak chceme, aby sme vytvárali pacientsky orientované zdravotnícke zariadenia, zdravotníci nemôžu byť pod takým tlakom a nemocnice, ktoré poskytujú prevažne urgentnú zdravotnú starostlivosť, potrebujú spravodlivé finančné ohodnotenie vychádzajúce z reálnych čísel a z reálnych nákladov, aby sme sa mohli voľnejšie nadýchnuť, čo už je otázka na poisťovne a na systém DRG, ktorý má naše zdravotníctvo ambíciu zaviesť, avšak realita do súčasnosti skôr dokazuje, že  sa to celé „zaseklo“ a okrem administratívne veľmi náročného vykazovania nový systém vo svojej najpodstatnejšej časti neexistuje.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...