Dopravný podnik mesta Košice, a.s.
- Podrobnosti
- Kategória: EXKLUZÍVNE ROZHOVORY
Cestujúcim vychádzame maximálne v ústrety
Akciová spoločnosť Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) prevádzkuje mestskú hromadnú dopravu v metropole východu. Dopravná sieť pravidelnej verejnej dopravy vykonávanej DPMK predstavuje takmer 194 km električkovej dopravy, 34 km trolejbusovej dopravy a cez 187 kilometrov autobusovej dopravy. 100-% akcionárom DMPK je košická radnica. Dopravný podnik mesta Košice realizuje svoju činnosť na báze vlastných zdrojov a príspevku na krytie strát v MHD z rozpočtu Mesta Košice. Viac nám v zaujímavom rozhovore prezradil Ing. Roman Danko, generálny riaditeľ.
Aké inovácie v riadení hromadnej dopravy môžu zvýšiť efektivitu a plynulosť cestovania pre cestujúcich? A ktoré z nich ste zaviedli v Dopravnom podniku mesta Košice?
Efektivita a plynulosť mestskej hromadnej dopravy nesúvisia úplne s fungovaním DPMK. Jedná sa o spoluprácu s viacerými spoločnosťami, ktoré participujú na takto zameraných projektoch. Dopravný podnik spolupracuje s Mestom Košice aj ďalšími inštitúciami, aby priniesol komplexnejšie riešenie tejto problematiky. V skratke sú ale najúčinnejším prostriedkom zrýchlenia MHD vyhradené bus pruhy, ktoré prispejú k rýchlejšiemu presunu cestujúcich z bodu A do bodu B. Druhým významným krokom sú inteligentne riadené križovatky pomocou moderných technológií. S oboma možnosťami sú však vodiči osobných áut nespokojní, keďže ich obmedzujú v premávke. Ja si však myslím, že je to len malá daň za rozvoj MHD v našom meste.
Ako môže dopravný podnik využívať moderné technológie na zlepšenie prevádzky a bezpečnosti MHD? Akým spôsobom skvalitňujete informačné systémy vo vozidlách DPMK aj v rámci dispečingu vašej spoločnosti?
Neustále skvalitňujeme nielen náš dispečing, ale aj naše vozidlá tak, aby sa cestujúcim jazdilo po meste pohodlne a bezpečne. Napríklad nakupujeme vozidlá už len s farebnými displejmi, aby cestujúci videli číslo danej linky jasne a zrozumiteľne. Nové linky budú zároveň farebne odlíšené tak, aby bolo cestujúcemu zrejmé, o ktorý typ spoja/vozidla sa jedná už z diaľky. Okrem toho máme vo vozidlách nainštalované vnútorné LCD panely a aj informačné tabule na zastávkach MHD. Cestujúci sú s týmto riešením maximálne spokojní, pretože vedia, kedy im ide najbližší spoj, prípadne kedy vozidlo mešká. Takéto tabule sme začali inštalovať na zastávky pred piatimi rokmi a v súčasnosti ich je v Košiciach už 98.
Ktoré strategické kroky môžu dopravné podniky zrealizovať na zlepšenie udržateľnosti svojich prevádzok a infraštruktúry? Aké konkrétne „zelené“ projekty ste vo vašej spoločnosti realizovali?
Priznám sa, že z dôvodu nedostatočných finančných prostriedkov sme investície do našej infraštruktúry vo väčšom rozsahu nerealizovali. Hneď ako sa našli voľné peniaze, investovali sme ich do nových vozidiel, do miezd našich zamestnancov a do dispečingu. Priestor na modernizáciu garáže pre naše autobusy a zlepšenie pracovného prostredia však vidíme tento rok a pokúsime sa ho v najbližšej dobe zrealizovať. Inšpirovať sa pri tomto procese budeme, samozrejme, zelenými riešeniami, ktoré sú klimaticky prijateľné.
Aké sú najnovšie trendy v dizajne vozidiel mestskej hromadnej dopravy, ktoré prispievajú k lepšiemu pohodliu a bezpečnosti cestujúcich? Kedy naposledy ste obmieňali svoj vozový park a akými vozidlami?
Autobusy obmieňame priebežne každý rok. Naposledy to bolo vlani, kedy sme obstarali tri autobusy na CNG pohon. Koncom tohto roka, prípadne začiatkom toho budúceho, pribudne v našom vozovom parku ďalších 30 autobusov na CNG. Už máme na tento účel rozpracovaný projekt a čoskoro začneme s procesom verejného obstarávania na jeho realizáciu. Okrem toho nám aktuálne beží verejné obstarávanie na nákup 11 kusov plne elektrických autobusov. S dodávkami prvých vozidiel počítame na konci tohto alebo na začiatku roka 2025.
Aké výzvy a príležitosti prináša integrácia rôznych foriem dopravy (napr. vlakov, autobusov, cyklistiky) pre dopravné podniky? Realizovali ste aj v tomto smere nejaké projekty?
Na prepojení rôznych foriem dopravy spolupracujeme s Košickým a Prešovským samosprávnym krajom. Máme v pláne prepojenie taríf, ktoré sú kľúčom k cestovaniu „na jeden lístok“ v prímestskej a medzimestskej doprave. Radi by sme realizovali integráciu rôznych foriem dopravy do konca tohto roka. Po nej bude nasledovať reorganizácia a optimalizácia spojov MHD, ktorá by sa mala realizovať v rokoch 2025 – 2026.
Ktoré modely financovania a partnerské programy môžete ako dopravný podnik využívať na modernizáciu a rozvoj infraštruktúry hromadnej dopravy? Kde ste investovali naposledy a čo máte v pláne najbližšie obdobie?
V zásade sa nám podarilo vyhrať tri veľmi dôležité súťaže, ktoré sa budú v meste Košice realizovať v najbližšom období. Prvou je modernizácia električkového depa za 30 miliónov eur bez DPH financovaná z eurofondov. Ďalšou je spomínaný nákup elektrobusov za 14 miliónov eur z Fondu pre spravodlivú transformáciu a poslednou je nákup 30 kusov CNG autobusov. Z výzvy Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie sa nám podarilo obstarať finančné prostriedky na tento projekt. Celkovo je pre Slovensko, okrem Bratislavského kraja, vyčlenených 350 miliónov eur a časť z nich pôjde aj do metropoly východu.
Aké sú najnovšie výzvy v oblasti (mestskej hromadnej) dopravy a ako môže aj váš dopravný podnik prispieť k ich riešeniu?
To, čo bude hýbať svetom, je úplne zrejmé už v súčasnosti. Je to zmena klímy a s tým súvisiace požiadavky na znižovanie emisií a prechod k elektrickej trakcii a alternatívnym pohonom. Aj v tomto smere chceme byť úspešní, hľadáme preto najvhodnejšie riešenie ako by sme tieto požiadavky mohli maximálne naplniť. Už dnes skúšame nasadiť do MHD elektrické autobusy, ale či budú plnou náhradou za tie dieselové zatiaľ povedať nevieme. Do piatich rokov však očakávame, že takýto progres nastane.
Priemysel Dnes/Průmysl Dnes
Nenechajte si ujsť...
- 1
- 2
- 3
Podnikové zásoby v USA v novembri mierne vzrástli…
Category: Hospodárstvo
Washington - Podnikové zásoby v Spojených štátoch v novembri minulého roka mierne vzrástli, k čomu prispeli zás…
KSK plánuje v tomto roku opraviť 13 mostov a tri ú…
Category: Doprava
Košice - Košický samosprávny kraj (KSK) tento rok plánuje opraviť spolu 13 mostov a tri úseky ciest za takmer 1…
Číňania sa zaujímajú o nechcené nemecké továrne Vo…
Category: Automobilový priemysel
Berlín/Peking - Čínski predstavitelia a výrobcovia sledujú nemecké továrne, ktoré by sa mali zatvárať. Zaujímaj…
Pražské letisko vlani odbavilo vyše 16 mil. ľudí,…
Category: Doprava
Praha - Letiskom Václava Havla v Prahe vlani prešlo viac než 16,3 milióna cestujúcich, čo je medziročne o 18 pe…
Hodnota nových objednávok v priemysle v novembri m…
Category: Hospodárstvo
Bratislava - Hodnota nových objednávok v priemysle v novembri 2024 medziročne stúpla o 5,1 % a dosiahla objem 5…
Pripojte sa: