Dopravný podnik Bratislava, a.s.
- Podrobnosti
- Kategória: EXKLUZÍVNE ROZHOVORY
Chceme, aby sa cestujúci cítili v našej MHD pohodlne a bezpečne
Dopravný podnik Bratislava (DPB) je dcérskou spoločnosťou Hlavného mesta SR Bratislavy. Akciová spoločnosť je jediným poskytovateľom mestskej hromadnej dopravy na území Bratislavy. DPB prevádzkuje trolejbusovú, autobusovú a električkovú dopravu. Predsedom predstavenstva v Dopravnom podniku Bratislava je Ing. Martin Rybanský, ktorý si našiel čas na rozhovor s časopisom Priemysel Dnes. Na nasledujúcich riadkoch prezradil, aké projekty a novinky chystá dopravný podnik pre verejnosť cestujúcu hlavným mestom.
Ktoré projekty na rozvoj verejnej dopravy sú momentálne prioritou pre Dopravný podnik Bratislava? A v akom sú štádiu?
V Dopravnom podniku Bratislava sa sústredíme na niekoľko kľúčových projektov, ktoré majú za cieľ posilniť a modernizovať verejnú dopravu. Našou prioritou sú aktuálne veľké infraštruk-túrne projekty. Na Vajnorskej radiále opravujeme električkovú trať a modernizujeme zastávky s cieľom zvýšiť bezpečnosť a pohodlie cestujúcich, na Dolných Honoch a v Ružovej doline modernizujeme napájaciu infraštruktúru trolejbusovej siete a modernizujeme aj niekoľko dôle-žitých meniarní v rámci našej siete. Oba tieto projekty budú ukončené do konca júna. Zároveň rekonštruujeme električkové Depo Krasňany, kde nanovo postavíme všetky technické priesto-ry, vymeníme koľajnice, na haly dáme zelené strechy. Na tieto a ďalšie rozvojové projekty MHD v Bratislave efektívne čerpáme zdroje z EÚ, za posledné roky vo výške takmer 300 mi-liónov eur. Využili sme ich tiež na nákup 40 električiek, 50 trolejbusov, 4 vodíkových autobu-sov alebo modernizáciu zastávok, údržbovej základne či pasportizáciu budov. Tieto projekty prispejú k efektívnejšiemu a udržateľnejšiemu fungovaniu verejnej dopravy.
Aké sú trendy vo verejnej doprave, na ktoré by mala Bratislava reagovať, a ako konkrétne?
Trendom nielen vo verejnej doprave je udržateľnosť a my na ňu reagujeme najmä ekologizáci-ou a zefektívnením celého dopravného systému. Nedávno sme do premávky zaradili 50 hyb-ridných trolejbusov, vďaka ktorým sme mohli plne nahradiť dve autobusové linky. Ďalším trendom je inteligentná, hoci vhodnejším výrazom by mohla byť „smart doprava“, ktorej vý-sledkom je preferencia MHD na takej úrovni, aby bola pre ľudí atraktívnejšou než individuál-na automobilová doprava. Tu hovoríme napríklad o inteligentných interných informačných systémoch. V kontexte mestskej premávky ide aj o preferenciu vozidiel MHD formou BUS pruhov alebo preferenciou na križovatkách. V Bratislave začína mať MHD také postavenie v rámci premávky, ako v iných svetových metropolách. Našou úlohou a snahou je naďalej sa čo najviac približovať k vyspelým dopravným systémom v západných mestách porovnateľnej veľkosti.
Aké opatrenia prijímate na zlepšenie integrovaného cestovania medzi rôznymi druhmi dopravy v hlavnom meste a aj v rámci Bratislavského samosprávneho kraja?
Dopravný podnik Bratislava je už od jeho spustenia súčasťou Integrovaného dopravného sys-tému Bratislavského kraja (IDS BK). Vďaka IDS BK vieme v kooperácii s ostatnými zapoje-nými dopravcami lepšie koordinovať nadväznosti jednotlivých druhov dopravy a samozrejmosťou je jednotná tarifa. Navyše sme rozšírili spôsoby platby za cestovné, aby sme dali možnosti všetkým cestujúcim. Veľkou devízou je náš informačný systém, s ktorým patrí-me k svetovej špičke. Vo všetkých našich vozidlách vybavených informačnými obrazovkami zobrazujeme prestupy na ostatné linky IDS BK v reálnom čase. To znamená, že náš informač-ný systém takisto zohľadňuje prípadné meškania alebo odklony. Ešte cennejšie sú tieto infor-mácie pre cestujúcich na prestupných uzloch v meste. V nedávnej dobe sme napríklad zmo-dernizovali nástupištia vrátane prístreškov na zastávke Stn. Vinohrady, ktorá cestujúcim me-dzimestských liniek ponúka pohodlný prestup na MHD.
Aký je postoj Dopravného podniku Bratislava k podpore udržateľných spôsobov dopravy ako sú chôdza a bicyklovanie? Akým spôsobom podporujete súčasný stav cyklistickej infraštruktú-ry?
V roku 2018 sme stáli pri zrode mestského bikesharingu Slovnaft BAjk a dodnes sme jedným z partnerov. Naše infocentrum slúži zároveň ako kontaktné miesto aj pre užívateľov služby Slovnaft BAjk a v cestovných poriadkoch zvýrazňujeme zastávky, v blízkosti ktorých sa na-chádzajú dokovacie stanice. Držitelia ročných električeniek si môžu kúpiť ročný program Slovnaft BAjku za zvýhodnenú cenu. Spustili sme aj ďalšiu sezónu obľúbených rekreačných liniek, ktoré ponúkajú pohodlnú možnosť dopravy za turistikou v mestských lesoch.
Aké sú najčastejšie problémy, ktoré cestujúci hlásia Dopravnému podniku Bratislava a ako na ne vaša spoločnosť reaguje?
Máme niekoľko kanálov ako nás môžu cestujúci kontaktovať. Nami preferovaný spôsob je Infocentrum DPB. Vyškolení pracovníci infocentra dokážu cestujúcich navigovať, informo-vať, usmerniť. Cestujúci nás najčastejšie kontaktujú ohľadom strát a nálezov či pochvál a sťažností. Pasažieri však nie sú skúpi ani na návrhy na zlepšenia a môžem povedať aj za kole-gov, že všetkými sa zaoberáme a mnohé z nich nám už pomohli a zlepšili MHD.
Reflektujete potreby a požiadavky cestujúcich pri plánovaní zmien v doprave?
Na začiatok je dôležité poznamenať, že plánovanie zmien je veľký a komplexný proces. Pokiaľ ide o vstupné dáta, zohľadňujeme požiadavky cestujúcich, mestských častí, Hlavného mesta SR Bratislava ako 100-% akcionára DPB a Bratislavskej integrovanej dopravy ako koordináto-ra IDS BK. Následne pri každej úprave berieme do úvahy finančné možnosti, celkovú obsluhu danej lokality, dáta o vyťaženosti spojov, nadväznosť na prestupy a optimálne personálne za-bezpečenie. Pochopiteľne, celý tento proces je pre bežného cestujúceho na pohľad kompliko-vaný, no iba vďaka takémuto komplexnému zohľadneniu všetkých vstupných faktorov vieme zabezpečovať prevádzku MHD efektívne.
Plánuje Dopravný podnik Bratislava zvýšiť efektívnosť a spoľahlivosť verejnej dopravy v meste do budúcnosti? Kam by sa mala doprava v hlavnom meste uberať?
Zvyšovaniu efektívnosti a spoľahlivosti sa v DPB venujeme dlhodobo a kontinuálne. Syste-maticky pracujeme na opatreniach a procesoch, ktoré krok po kroku aplikujeme na súčasne rozbehnuté aj pripravované projekty. Ukázalo sa, že okrem zahusťovania intervalov je efektív-nou cestou aj zvyšovanie kapacity konkrétnych spojov pomocou kapacitnejších vozidiel. Ne-dávno sme uviedli do premávky MEGAtrolejbusy s dĺžkou viac ako 24 metrov a pripravený už máme projekt na nákup 50-metrových električiek, do ktorého budeme môcť ísť, ak budú vypísané výzvy na čerpanie fondov z Európskej únie.
Pre spoľahlivú prevádzku je nevyhnutná aj rozsiahla infraštruktúra. V minulom roku sme na-príklad začali rekonštrukciu nášho električkového Depa Krasňany, v podstate prvú od jeho vzniku pred zhruba 50 rokmi. Mysleli sme aj na ekologický aspekt, do projektu sme zahrnuli zelené strechy, využívanie dažďovej vody alebo tepelných čerpadiel. Ak budú vypísané výzvy na čerpanie fondov z Európskej únie, chceme pokračovať aj v ďalšej etape modernizácie Depa Jurajov dvor, čo by zvýšilo technologickú úroveň našich údržbových centier, a tým aj prispelo k zlepšeniu technického stavu nášho vozidlového parku.
Ako konkrétne by ste ešte chceli zvýšiť komfort a bezpečnosť cestujúcich vo verejnej dopra-ve? Ktoré služby chcete zaviesť pre komfortnejší spôsob cestovania?
Som presvedčený, že ku komfortu cestujúcich prispievajú naše moderné vozidlá vybavené automatickou klimatizáciou, USB zásuvkami, Wi-Fi a bezpečnostným kamerovým systémom, vďaka ktorému sa cestujúci v našich vozidlách cítia bezpečnejšie. V príprave máme projekty na nákup spomínaných veľkokapacitných električiek či 150 nových 18-metrových autobusov. V tomto prípade tiež čakáme na vypísanie výzvy na možnosť čerpania eurofondov. Pokraču-jeme takisto s modernizáciou zastávkových prístreškov v celom meste a do budúcna plánujeme osadiť ďalšie elektronické informačné tabule vybavené kamerami, ktoré pomáhajú zvyšovať bezpečnosť cestujúcich čakajúcich na zastávkach, podobne ako kamery v interiéroch našich vozidiel.
Čo by ste chceli ešte zlepšiť vo vašom podnikaní? Kde vidíte najväčšiu príležitosť na rast vašej spoločnosti? Čo vás čaká v najbližšom období?
Vidíme veľkú príležitosť v rozširovaní ekologických foriem verejnej dopravy. Na sezónne rek-reačné trasy sme začali používať výlučne elektrobusy a dobrú skúsenosť máme aj s vodíkovými autobusmi, ktorých flotilu by sme chceli rozšíriť. Ako som spomínal, nové hyb-ridné trolejbusy nám umožnili ekologicky nahradiť autobusové linky a zároveň zvýšiť kapaci-tu, keďže s postupným doznievaním dôsledkov pandémie pozorujeme postupný nárast počtu cestujúcich. Pre zvyšovanie dostupnosti našich služieb, a aby sme MHD priblížili aj ďalším cestujúcim, uvažujeme nad viacerými novými elektronickými formami predaja cestovných lístkov. Smerom do interného prostredia podniku plánujeme pokračovať v kontinuálnom zlep-šovaní pracovného prostredia pre všetkých kolegov v DPB.
Priemysel Dnes/Průmysl Dnes
Nenechajte si ujsť...
- 1
- 2
- 3
Podnikové zásoby v USA v novembri mierne vzrástli…
Category: Hospodárstvo
Washington - Podnikové zásoby v Spojených štátoch v novembri minulého roka mierne vzrástli, k čomu prispeli zás…
KSK plánuje v tomto roku opraviť 13 mostov a tri ú…
Category: Doprava
Košice - Košický samosprávny kraj (KSK) tento rok plánuje opraviť spolu 13 mostov a tri úseky ciest za takmer 1…
Číňania sa zaujímajú o nechcené nemecké továrne Vo…
Category: Automobilový priemysel
Berlín/Peking - Čínski predstavitelia a výrobcovia sledujú nemecké továrne, ktoré by sa mali zatvárať. Zaujímaj…
Pražské letisko vlani odbavilo vyše 16 mil. ľudí,…
Category: Doprava
Praha - Letiskom Václava Havla v Prahe vlani prešlo viac než 16,3 milióna cestujúcich, čo je medziročne o 18 pe…
Hodnota nových objednávok v priemysle v novembri m…
Category: Hospodárstvo
Bratislava - Hodnota nových objednávok v priemysle v novembri 2024 medziročne stúpla o 5,1 % a dosiahla objem 5…
Pripojte sa: