1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

CHEMOSVIT, a.s.

Chemosvit 3 14Vzťahy s obchodnými partnermi udržujú desiatky rokov

Elektrofólie, obalové fólie, konverting fólií, PP vlákna a strojárstvo. Také rozmanité je zameranie podniku CHEMOSVIT, a.s., ktorý predstavuje skupinu spoločností orientovaných na výrobu, zušľachťovanie a predaj flexibilných fólií pre obalové účely a elektrotechnický priemysel, na výrobu a predaj výrobkov z plastov, recyklovaných, polypropylénových vlákien, strojárskych výrobkov a baliacich automatov. Okrem toho realizuje aj technický servis, výrobu a distribúciu energií, dopravno-zasielateľské služby a služby hotela. Viac nám v rozhovore pre časopis Priemysel Dnes prezradil generálny riaditeľ spoločnosti Ing. Jaroslav Mervart.

V akej kondícii vstúpil CHEMOSVIT do nového roka 2019? Na čo ste sa zamerali vlani a čo bude pre vás prioritou tento rok?

Našou prioritou vždy bola a bude spokojnosť zákazníkov a zamestnancov. Ako každá firma, ak sa chceme udržať na trhu, nesmieme poľaviť v inováciách, a tiež prehliadať všeobecné trendy, ktoré sa na trhu či v spoločnosti prejavujú. Trendom posledných mesiacov je zvýšený dôraz na ochranu životného prostredia aj tým, že sa z potravinového reťazca vytláčajú plasty a nahrádzajú sa „prírodným“ materiálom – papierom. Sú odvetvia či oblasti, kde je naozaj potrebné do maximálnej miery znížiť, ak nie úplne odstrániť, sekundárny či terciálny obal, ale je k tomu potrebné pristupovať opatrne, aby sa nenarobilo viac škody ako osohu. My vo firme sa ochrane životného prostredia už tradične venujeme viac ako to požaduje legislatíva, všetok náš plastový odpad spracovávame na druhotné suroviny a z recyklátu vyrábame rôzne plastové výrobky.

Chemosvit a jeho ďalšia spoločnosť Energochem sa dostávajú priamo do domácností a každodenného života Sviťanov aj dodávkami tepla na vykurovanie a ohrev teplej úžitkovej vody. To sa v posledných rokoch vďaka investíciám do moderného zariadenia pre nich zlacňuje. Energochem vybudoval pred časom v areáli tepláreň s možnosťou kombinovanej výroby elektriny, tepla a chladu, ktorá patrí k ojedinelým v európskom priestore. Ako hlavné krédo menuje spoločnosť vyrábať a dodávať zákazníkom všetky druhy energií maximálne efektívne, ekologicky a za ekonomicky vhodných podmienok.

Jednou z našich posledných investícií bol nákup ofsetového stroja s takzvaným Electron-beam vytvrdzovaním. Je to technológia, pri ktorej sa farby pred nánosom na fóliu neriedia a následne nesušia, a teda nie je potrebné odsávanie zvyškov riedidiel, čo spôsobuje, že táto technológia je energeticky menej náročná. Fixná paleta farieb v stroji spolu s moderným spôsobom ich nánosu na fóliu predurčuje túto technológiu kvôli svojej flexibilite najmä na malé zákazky v súlade s trendmi, ktoré pozorujeme na trhu. A to všetko pri mimoriadne vysokej kvalite tlače, nízkej cene tlačových foriem, ako aj spomínanej nízkej energetickej náročnosti či podstatne nižšom riziku požiaru v porovnaní s tradičnými technológiami.

Začiatky spoločnosti siahajú až do roku 1934, kedy bol založený výrobný závod firmou Baťa zo Zlína. Ktoré míľniky z jej histórie považujete za tie najpodstatnejšie a najvýznamnejšie?

Tomáš Baťa založil fabriku takpovediac na zelenej lúke a bola to prvá fabrika v Európe a druhá na svete, kde sa vyrábal celofán už od roku 1936. Hoci produkt ako taký mal veľmi dobré vlastnosti a bol ekologicky nezávadný, určite sa to nedalo povedať o jeho výrobe – pamätníci majú Svit spojený s nepríjemným zápachom z jeho výroby. Túto výrobu sme zatvorili v roku 1997. Postupne do fabriky pribúdali nové tlačiarenské stroje, výroba PE fólií vyfukovaním, laminovacie stroje, rezačky a ďalšie. V roku 1973 bola spustená výroba polypropylénového hodvábu a v roku 1978 výroba biaxiálne orientovaných polypropylénových fólií. Novodobá história fabriky sa začala písať v roku 1994, kedy spoločnosť prešla privatizáciou a reštrukturalizáciou. Dnes je CHEMOSVIT súkromným podnikom bez účasti štátu, kde sú akcionármi zamestnanci podniku.

Výrobné závody skupiny Chemosvit sú umiestnené na Slovensku, Ukrajine a vo Fínsku. Akým spôsobom navzájom kooperujú a v čom spočívajú výhody vzájomnej spolupráce?

Táto spolupráca umožňuje využiť výhody teritória, na ktorom firma priamo pôsobí, či už z pohľadu výroby, ale aj obchodného zastúpenia. Samozrejmosťou je teda presun a optimalizácia výroby, koordinácia obchodných aktivít, kde dané teritórium vieme obslúžiť aj inými produktmi a vo väčšom rozsahu než ponúka lokálny závod. V neposlednom rade je to aj otázka širšej garancie a zastupiteľnosti, ktorú dnes najmä nadnárodné spoločnosti vyžadujú.

Kto sú vaši najvýznamnejší klienti a ktoré sú vaše najväčšie odbytové trhy? Aké percento vašich produktov smeruje za hranice a koľko ostáva doma?

Najvýznamnejšími klientmi firmy Chemosvit Folie sú veľké nadnárodné spoločnosti ako Intersnack, Haribo či Nestlé, ale aj náš najväčší slovenský výrobca cukroviniek I.D.C. Holding, výrobcovia hygieny Metsa Tissue Slovakia a SHP Harmanec. Približne 30 % produkcie smeruje na nemecký trh, ďalšími najvýznamnejšími trhmi sú český a slovenský s približne 15 %, po nich nasleduje Poľsko. Cez našich odberateľov však naše obaly putujú do celého sveta (Veľká Británia, USA, Austrália). Silnú orientáciu na vývoz je možné konštatovať aj v spoločnostiach Fibrochem a Strojchem, najväčším exportérom je však jednoznačne Terichem Tervakoski, kde ide na vývoz v podstate celá produkcia elektrofólií.

Dá sa povedať, že takmer každý rok získate nejaké prestížne ocenenie – či už v oblasti personálnej politiky, alebo za vaše produkty. Ktoré z ocenení považujete za najvýznamnejšie a čo pre vás znamenajú?

Všetky ocenenia si veľmi vážime, lebo vieme, koľko práce celého kolektívu firiem je za nimi. Keď sme hovorili o ekológii, boli sme úspešní aj v ekologickom logistickom projekte distribúcie tovaru v plastových prepravných boxoch, ktorý bol úspešne zavedený do praxe v roku 2016. Jedná sa o nový, ekologickejší spôsob balenia vreciek, ktorý nahrádza doteraz používané balenie do kartónových škatúľ. Minimalizujeme tak papierový odpad zo škatúľ a preložiek, plastový odpad zo stretch fólie vznikajúci u odberateľa, a v neposlednom rade množstvo drevených paliet, ktoré odberateľ nedokáže ďalej v reťazci využiť. Tento spôsob balenia prináša okrem iného aj ďalšie výhody, a to napr. lepšiu ochranu tovaru, zjednodušenie procesu balenia aj manipulácie s prepravnou jednotkou, odbúranie starostí so správou paletového fondu a iné. V kategórii Logistický projekt roka 2017 obsadil druhé miesto.

Čo sa týka inovácií v oblasti obalov, po dlhom čase sa nám vlani podarilo vyhrať cenu v prestížnej súťaži WPO (World Packaging Organisation) s obalom na kávu s papierovým efektom. Tento typ flexibilného obalu je originálny a v potravinárskom priemysle unikátny. Jeho povrchová úprava evokuje „papierový efekt“, a to nielen vizuálny, ale aj na dotyk. A spomenúť musím ešte Národnú cenu Slovenskej republiky za spoločenskú zodpovednosť, ktorú sme dostali za rok 2015. Je dôkazom toho, že firma vo svojej stratégii a činnosti každodenne uplatňuje princípy spoločenskej zodpovednosti.

Pod krídlami vašej spoločnosti funguje Nadácia Chemosvit. Nezisková filantropická organizácia, ktorej poslaním je pomáhať a podporovať rozvoj najmä zraniteľných skupín spoločnosti v podtatranskom regióne. Ako sa vám darí tento cieľ napĺňať?

Nadácia Chemosvit pomáha už 16. rok. Jej fungovanie je založené na solidarite, empatii a súdržnosti zamestnancov spoločností skupiny Chemosvit a Finchem, ktoré ju v roku 2003 založili. Za ten čas si už našla pevné miesto v oblasti podpory zdravotníckych a sociálnych zariadení, kultúry, športu (najmä mládežníckeho) a školstva vo Svite, regióne pod Tatrami aj v spoločnostiach skupiny Chemosvit a Finchem, kde pomáha zamestnancom a ich rodinným príslušníkom, ak sa dostanú do stavu núdze. Od jej vzniku prišlo na adresu nadácie vyše 1600 žiadostí, z ktorých bolo schválených vyše tisíc a prerozdelených prostriedkov bolo cez 360-tisíc eur.

Aké výzvy pred vami stoja a čo by ste chceli zdôrazniť na záver?

Naším zámerom je v nasledujúcich rokoch viac podporiť automatizáciu výroby a pokračovať v implementácii systémov vzdialeného monitorovania a riadenia výroby SCADA/Industry 4.0. Viac sa chceme zamerať aj na spoluprácu s našimi obchodnými partnermi, a to ako v Supply-chain reťazci pri plánovaní a realizácii zákaziek, tak aj pri optimalizácii resp. zlepšovaní parametrov, ktoré firma dosahuje.

Aj keď sa požiadavky zákazníkov v čase menia, a prispôsobujú sa potrebám doby, stále boli a sú tu hodnoty, ktoré pretrvávajú. Je to najmä otvorené a korektné jednanie s našimi obchodnými partnermi, kde mnohé z týchto vzťahov pretrvávajú už desiatky rokov. Vážime si túto obojstrannú spoluprácu a chceme ju podporovať aj v budúcnosti. Podobným spôsobom sa snažíme jednať aj so všetkými zamestnancami, kde sa snažíme o otvorený dialóg cez všetky úrovne riadenia, a pokiaľ možno o priamu komunikáciu. Tá je základom dobrej informovanosti zamestnancov o zámeroch firmy, a na druhej strane podporuje zlepšovateľské hnutie či rast produktivity. Chceme teda aj naďalej spájať vyspelú technologickú úroveň s motivovaným a odborne zdatným kolektívom pri napĺňaní požiadaviek našich zákazníkov. Veríme, že okrem iného je to správny recept aj pre získanie nových pracovníkov, ktorí hľadajú zaujímavú prácu,

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...