1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Carcoustics Slovakia Nováky, s.r.o.

Carcoustics22Nové produkty už prispôsobujú elektromobilom

Skúsený špecialista v oblasti akustickej, tepelnej a elektromagnetickej izolácie pre osobné a úžitkové vozidlá. Tak možno charakterizovať spoločnosť Carcoustics. Na Slovensku má dva závody – v Senci a Novákoch. Carcoustics Slovakia Nováky je súčasťou divízie Európa a zaoberá sa výrobou polyuretánových a hliníkových dielov pre automobily, ktoré sú umiestnené vo vonkajšej časti vozidla, v motorovom priestore, karosérii a podvozku.

Firma vznikla v roku 2013 a veľkosériovú výrobu začala o dva roky neskôr. Kým v roku 2015 predstavoval obrat 30 miliónov eur, vlani presiahol 57 miliónov eur. Na výrobnej ploche 15-tisíc m2 v troch halách ročne vyprodukujú takmer 20 miliónov výrobkov. O turbulentnom období, ktoré ovplyvňuje produkciu slovenského výrobcu, sme sa rozprávali s konateľom spoločnosti Ing. Jánom Vidom.

Ste súčasťou skupiny Carcoustics. Čím sa skupina zaoberá?

Nie sme mimoriadne veľká firma, celosvetovo pre Carcoustics pracuje 2400 zamestnancov. Máme 20 lokácií v 11 krajinách na troch kontinentoch a spracovávame približne 1500 druhov materiálov. Pracujeme so šiestimi výrobnými technológiami – tvarovanie za tepla, tvarovanie hliníka, polyuretánová pena, vysekávanie, vákuové tvarovanie a vyfukovanie. V roku 2021 zaznamenala firma významnú zmenu – transformáciu na divízie, a v roku 2022 na regióny. V minulosti sa závody delili podľa používaných technológií, dnes naše podniky transformujeme na multitechnologické závody s orientáciou na zákazníka a región. V rámci regionálneho riadenia máme tri divízie – Európa, Ázia a NAFTA. Naším cieľom je prispôsobiť sa očakávaniam zákazníkov a naše nové divízie pokrývajú hlavné oblasti požiadaviek na vozidlo, najmä v oblasti akustiky interiéru, hybných častí, karosérie a podvozku. Samozrejme, reagujeme aj na prudké zmeny v automobilovom priemysle a orientáciu na alternatívny pohon vozidiel a vyvíjame nové výrobkové rady pre elektromobilitu.

Aká je história spoločnosti Carcoustics Slovakia v Novákoch? Ktoré momenty v histórii spoločnosti boli rozhodujúce?

Firma Carcoustics bola založená v roku 1952 s pôvodným názvom Illbruck. V roku 2001 prešla transformáciou a názov sa zmenil na Carcoustics. V roku 2005 otvorila spoločnosť prvý závod na Slovensku – v Senci, a v roku 2013 vznikol závod v Novákoch. V roku 2014 sa otváralo nové polyuretánové centrum v Číne, o dva roky neskôr sa zmenili vlastnícke pomery a Carcoustics sa stal členom Dare Group. S tým súvisela ďalšia expanzia – pribudli závody v Poľsku, Mexiku a Číne. Najdôležitejším míľnikom tohto roku bola spomínaná transformácia firmy na regióny.

V Novákoch sa zameriavate na polyuretánový a hliníkový výrobný program, môžete ho priblížiť?

Carcoustics Slovakia sa zaoberá vývojom a výrobou termoizolačných výrobkov do automobilov. Zabezpečujeme výrobky, ktoré riešia termomanažment vo vozidle, akustickú izoláciu celého vozidla a optimalizujú bezpečnostný manažment. Naše know-how je v tom, že realizujeme výrobky na mieru. Máme obrovské portfólio materiálov – až 1500 druhov, ktoré dokážeme nakombinovať špeciálne na účel, ktorý si zákazník želá v rámci izolácie niektorých častí, či už ide o pohlcovanie vibrácií, zvukov alebo tepla. Sú to 3D modely presne podľa tvaru dielu, ktorý majú obaliť. Približne pred piatimi rokmi sme začali vyrábať sendvičové viacvrstvové výrobky, kde sú všetky vrstvy zlúčené v jednej. Takto sa nám podarilo veľmi efektívne odbúrať u výrobcov niekoľko operácií.

Kam smeruje vaša produkcia?

Zásobujeme prakticky všetkých veľkých OEM producentov. Naše výrobky dodávame do viac ako 110 závodov v rámci celého sveta. Veľmi dôležitým zákazníkom je pre nás skupina VW Group, kam smeruje 48 % celkovej produkcie z Novák. Ďalším veľkým odberateľom je Daimler AG, ktorému dodávame 26 % produkcie, nasleduje Renault-Nissan s 11 % a Ford so 6 %. Pracujeme na proporčnej diverzifikácii a integrácii ďalších zákazníkov ako napríklad Stellantis. V tomto roku nabieha nový veľmi dôležitý hliníkový projekt pre zákazníka BMW, ktorý od nás štandardne berie polyuretánové produkty.

S akými technológiami pracujete? Pripravujete nejaké investície?

Naše strojno-technologické zariadenia tvorí päť strihacích liniek, pričom každá je niečím špecifická. Niektoré zabezpečujú perforáciu, iné rastrovanie povrchu. Máme aj linku na strihanie hladkých plechov a manuálnu strihačku. V technológii lisovania hliníka disponujeme 53 hydraulickými lismi, z ktorých najväčší má 250 ton. V rámci technológie PUFT používame šesť vypeňovacích liniek, každá má 8 – 12 kabín. Túto technológiu plánujeme do roku 2023 rozšíriť o novú vypeňovaciu linku na výrobu polyuretánových dielov s novým druhom peny a technológiou lakovania dielov. V tomto roku nám pribudnú robotizované pracoviská, ktoré nás opäť posunú dopredu.

Ako by ste zhodnotili uplynulý rok?

Covid veľmi turbulentne ovplyvňoval objednávky od zákazníkov. Jeden mesiac sme nemali ako naplniť plný fond pracovného času, a na ďalší nestačilo, keď sme robili na 130 %. Turbulencie v zákazníckych objednávkach spôsobujú veľké rozdiely v jednotlivých mesiacoch, čo vyvoláva tlak na výrobnú a dodávkovú flexibilitu. Posledné mesiace minulého roka sme robili asi na 80 %, hlavne kvôli nedostatku polovodičových súčiastok. Chceli sme udržať zamestnanosť po celý rok, ale napokon sme museli v septembri počet pracovníkov znížiť. V novembri sa automobilový priemysel rozbehol tak, že sme vyrábali na 125 % kapacity. Kontinuálne sme reagovali na danú situáciu a prijímali nových zamestnancov. V momente, keď sa nám to podarilo, vypukol vojnový konflikt na Ukrajine. Už o týždeň neskôr sme redukovali výrobu len na tri dni v týždni.

Externé dopady na výrobu sú obrovské. Nedostatok polovodičových súčiastok spôsobil minulý rok redukciu výrobných množstiev a presun výroby na roky 2022 a 2023. Prudké zvýšenie cien energií a komodít na svetových trhoch v tomto roku naďalej komplikuje ekonomicky udržateľné zabezpečenie chodu výroby. Napriek všetkému sa nám podarilo veľmi flexibilne reagovať na nové požiadavky trhu a získať nové projekty, ktoré nám umožňujú ďalší rast a rozvoj v nasledujúcich rokoch.

Segment automotive prechádza posledné roky výraznými zmenami, ktoré súvisia s alternatívnym pohonom. Ako reagujete na tieto zmeny?

Rozširovanie elektromobility je pre spoločnosť strategickým krokom. Očakávame postupný útlm výroby vozidiel so štandardným pohonom a prechod na trh s vozidlami na alternatívny pohon, predovšetkým elektromobily. Tomu sa prispôsobujeme vývojom nových produktov. Izolácia v automobile a elektromobile sa zásadne odlišuje. Zvuky z klasického motora majú iné frekvenčné pásmo a treba ich odbúravať inak ako zvuky z elektromotora. Elektropohony sú veľmi tiché a pracujú s vysokými vibráciami, oveľa intenzívnejšie sú hluky z podvozku. Na izoláciu je potrebné použiť úplne iné materiály a dizajn výrobkov. Vyvíjame špeciálne produkty a budúci rok plánujeme ponúknuť na trh nový špičkový výrobok pre elektromobily.

Na čo sa sústredíte v najbližšom období?

Problémy spojené s pandémiou za posledné dva roky ovplyvnili správanie zákazníkov a znížili celkový dopyt. To všetko si vyžiadalo oveľa väčšiu flexibilitu výrobných kapacít podľa kolísavých požiadaviek dopytu zákazníkov a tomu sme museli prispôsobovať naše výrobné plány. Aktuálne sa sústreďujeme na efektívne nastavenie flexibility práce. Všetky zmeny, ktoré prichádzajú a ešte prídu, si vyžadujú vysokú mieru variability a rýchlej reakcie na novú situáciu, a na to sa treba pripraviť. Sú to výzvy, na ktoré potrebujeme nájsť nové metódy fungovania organizácie firmy nielen u nás, ale aj u našich dodávateľov, a reagovať tak na rýchlo sa zvyšujúce nové požiadavky, ktoré naši OEM zákazníci od nás v tejto zložitej dobe požadujú.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...