1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

BOGE Elastmetall Slovakia, a.s.

Boge elastmetal svk 15Rodinná atmosféra je pre nás dôležitá

BOGE Elastmetall Slovakia, a.s., pôsobí na Slovensku od roku 2000 a je súčasťou skupiny podnikov BOGE Rubber & Plastics, ktorá pred tromi rokmi zmenila svojho majiteľa. To však v nijakej miere neovplyvnilo zamestnaneckú štruktúru na Slovensku, ktorú aj naďalej tvoria výhradne slovenskí zamestnanci.

A hoci má skupina BOGE čínskeho vlastníka a riadi ju nemecký manažment, podnik v Trnave sa opiera výlučne o šikovných slovenských zamestnancov. „Pre nás na Slovensku je dôležité ísť nielen tvrdo po firemných cieľoch a usilovne pracovať, ale predovšetkým vytvárať rodinnú atmosféru a budovať pozitívnu firemnú kultúru,“ predstavuje základy filozofie trnavskej spoločnosti BOGE Elastmetall Slovakia, a.s., jej technický riaditeľ Ing. Marián Sládek. Z týchto princípov vyplýva aj férový prístup k zamestnancom. Tvrdí, že vo firme je odovzdávanie spätnej väzby dôležitejšie ako kritika. Veľký dôraz sa kladie na správnu motiváciu a snahu o zlepšovanie pracovných podmienok zamestnancov.

Obrat prekračuje magickú hranicu

Materská spoločnosť BOGE Rubber & Plastics sa v roku 2014 začlenila do štruktúr čínskej spoločnosti Zhuzhou Times New Material Technology Co., Ltd. (TMT), svetového lídra na poli vibračných technológií NVH komponentov (Noise, Vibration, Harshness) a polymérnych kompozitných materiálov v oblasti železničnej a automobilovej dopravy, stavebného priemyslu a veterných elektrární. TMT sa sústreďuje na výrobu silentblokov, ale s dôrazom na železničnú a leteckú dopravu. Sekcia pre automobilový priemysel tvorila doteraz podstatne menšiu časť ich portfólia, ale akvizíciou spoločnosti BOGE Rubber & Plastics sa dominantným segmentom výroby stal práve automobilový priemysel. A práve v tomto odvetví sa darí aj trnavskej spoločnosti BOGE Elastmetall Slovakia, a.s., ktorá v roku 2016 dosiahla obrat 100 miliónov eur. Aktuálne sa v danom ukazovateli dokonca približuje k 106-miliónovej hranici.

V súčasnosti pracuje v trnavskom závode viac ako 800 zamestnancov, čo predstavuje 10-% nárast v porovnaní s minulosťou. Napriek tomu však ani tento stav v personálnej oblasti nie je konečný a nábor nových zamestnancov neustále prebieha. Ich potreba sa zvýšila s prichádzajúcimi veľkými projektmi, ktoré pribudli za posledné obdobie. V ostatných rokoch tvorila gro výrobnej činnosti podniku vulkanizácia, teda výroba jednoduchých silentblokov. Tá aj naďalej tvorí hlavnú zložku pracovnej náplne spoločnosti, ale popri nej sa úspešne rozvíjajú aj iné technológie a ďalšie aktivity. Časy, keď sme mohli v súvislosti s trnavským BOGE hovoriť výlučne len o výrobnom závode, sú už dávno preč. „Súčasné vyrábané diely sú oveľa komplexnejšie a náročnejšie. Silentbloky, ktoré zvulkanizujeme, následne montujeme do väčších zostáv, a tie potom dodávame zákazníkom. To všetko si vyžaduje špecialistov z oblasti mechatroniky a automatizácie,“ vysvetľuje náročnosť súčasnej výroby Marián Sládek.

Výroba plastov má perspektívu

Vulkanizácia a výroba silentblokov je však len jednou z oblastí pôsobnosti spoločnosti. Druhou a veľmi perspektívnou, ktorá sa dynamicky rozvíja, je určite vstrekovanie plastov. Tieto dva segmenty vo výrobnom portfóliu spoločnosti BOGE Elastmetall Slovakia, a.s., sú v pomere 80:20 v prospech prvého z nich. BOGE sa v odvetví automotive špecializuje na komplexnejšie diely. „Pre nás sú zaujímavé náročnejšie zostavy, ako je uloženie motorov, prevodoviek, rozvodoviek. V oblasti výroby plastov sú to celé pedálové plošiny. V Nemecku dokonca vyrábame ako jedni z prvých brzdový pedál z organoplechu (organosheet). Tento špeciálny materiál pozostáva z uhlíkových vlákien a je použitý napríklad pri modeloch Porsche,“ hovorí Marián Sládek. A zákaziek týkajúcich sa plastov utešene pribúda. Po linke na výrobu produktov pre Ford by už o niekoľko týždňov mala do Trnavy doraziť aj veľká linka pre BMW. V oboch prípadoch sa jedná o výrobu pedálových spojkových modulov. Spoločnosť je už teraz pripravená na ďalšie projekty, ktoré by mali byť spustené v priebehu nasledujúcich rokov. Okrem spomínaných automobiliek plastové diely dodávajú aj pre iné zvučné značky ako sú napríklad VW, Daimler, Jaguar, Porsche a Ferrari.

V priemyselných kruhoch je už niekoľko rokov živou témou automatizácia. V trnavskom závode za týmto trendom nijako nezaostávajú. Naopak, investície spoločnosti sledujú nielen zvyšovanie objemu výroby, ale aj skvalitnenie a zautomatizovanie celého procesu. Do montážnych liniek v čoraz väčšej miere pribúdajú roboty, a to aj na tie najjednoduchšie operácie. Investície smerujú aj do nových strojov ako sú vulkanizačné lisy a vstrekolisy. V posledných týždňoch boli do výrobných priestorov inštalované štyri nové vulkanizačné lisy a do prevádzky sa spustili aj tri nové veľké linky pre projekty BMW a Volkswagen. „Podiel výroby plastov za posledný rok priamo úmerne stúpa, preto máme na stole zámer rozšírenia existujúcej haly. Čakáme na rozhodnutie, čo sa stane v najbližšej budúcnosti, či sa bude podiel výroby plastov zvyšovať, lebo v tejto oblasti vidíme potenciál. Hala, ktorú sme otvorili pred dvoma rokmi, je už plná a pre ďalšie projekty, ktoré prichádzajú, potrebujeme nevyhnutne nové priestory,“ vysvetľuje technický riaditeľ. Dokončenie výstavby novej výrobnej haly v roku 2015 predstavovalo prvú etapu väčšieho projektu, ktorý by mal pokračovať v blízkej budúcnosti. Jeho cieľom je rozšíriť portfólio produktov, ktorého jadro je tvorené gumokovovou výrobou. Nové výrobné priestory by tak mali umožniť expandovať v oblasti plastovej výroby. Výstavba novej haly sa realizovala na pozemku s rozlohou 26-tisíc m2 a prvá etapa priniesla výrobnú plochu 5500 m2. Po realizácii druhej fázy by mala dosiahnuť celková plocha nových výrobných priestorov až 11-tisíc m2.

Slovenský vývoj, nemecká výroba

Pozícia slovenskej dcérskej spoločnosti BOGE Elastmetall Slovakia, a.s., sa od jej vzniku na Slovensku výrazne posilnila. Od čisto výrobného programu sa posunula smerom k sofistikovanejším činnostiam, pričom vývojové oddelenie tu vzniklo už v roku 2007. Aktivity v oblasti vývoja sú v materskej spoločnosti rozložené na dve lokality – domovské Nemecko a Trnavu. Pre veľké nemecké automobilky ostal vývoj v Nemecku. V Trnave začali byť v tomto smere aktívni s vývojom pre Porsche, neskôr prišli na rad všetky talianske automobilky, potom Volvo, Jaguar, Bentley a Aston Martin. „Pre týchto zákazníkov zabezpečujeme priamo z Trnavy celý vývoj, vrátane kalkulácie, predaja, projektového riadenia a testovania. Ide teda o kompletné služby od akvizície až po sériovú výrobu, všetko nezávisle od materskej spoločnosti. Vývojové oddelenie sme minulý rok premenovali na kompetenčné centrum, lebo už to nie je len samotný vývoj. Okrem tých oblastí, ktoré sme spomínali, tu máme aj technologické centrum, pod ktorým sa nachádza prototypová výroba, fyzikálne skúšky, merania, testy životnosti, a patrí sem aj centrum zdieľaných služieb. Na vývoji pracuje 42 ľudí, na zdieľaných službách 35. Z Trnavy zastrešujeme pre celý svet aj logistické operácie, rozvoj globálnych dodávateľov, colné záležitosti, máme tu špecialistu na štíhlu výrobu a špecialistu na SAP,“ vymenúva Marián Sládek.

A aby sme o vývoji nehovorili len vo všeobecnej rovine, môžeme sa pozrieť na konkrétne inovácie, ktoré vznikli pod hlavičkou BOGE. Jednou z nich je napríklad pripravovaný projekt zvárania trením. Táto technológia je vo svete známa a používaná už dlhšie, ale v segmente vulkanizácie ide určite o novinku. Za ďalší zo slovenských vývojárskych úspechov môžeme považovať aj hydraulické silentbloky, ktoré sa vyvíjajú v Trnave, ale vyrábajú sa v Nemecku. „Radi by sme ich vyrábali aj tu v Trnave. Plánujeme takisto výrobu komponentov pre motorový priestor. To znamená, že by to neboli len silentbloky pre motor, ale aj rôzne plastové časti, ktoré sa nachádzajú v tejto časti automobilu. Vyvíjame tiež silentbloky pre elektromobily a aj v plastovej výrobe sú už diely určené pre čoraz populárnejší segment elektromobilov. U nás sú to predovšetkým značky Porsche, VW, Jaguar a Volvo. Všeobecným trendom je aj nahrádzanie doteraz používaných materiálov. Čo bolo donedávna z ocele, nahrádzalo sa hliníkom a teraz plastom. Našou ambíciou je byť silnými aj v tejto oblasti,“ dodáva na záver Marián Sládek.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...