1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

BILLA, s.r.o.

billa 19Obchodné reťazce nabehli na „zelenú“ vlnu

Ochrana prírodných zdrojov a životného prostredia postupne mení celú spoločnosť, vrátane konzumného spôsobu života. Na nové preferencie ľudí reagujú mnohé aspekty spoločenského fungovania, nevynímajúc prevádzky obchodných reťazcov. Tie v tejto novej dobe ponúkajú ekologickejšie verzie nákupných tašiek a viac „zelených“ výrobkov, znižujú emisie škodlivého oxidu uhličitého, nahrádzajú neekologické chladiace vitríny, zavádzajú na svojich strechách solárne panely, alebo budujú nabíjacie stanice pre elektromobily, ktorými jazdia ich zákazníci.

Trend, ktorý vládne svetom už dlhodobo, sa v ostatných rokoch v čoraz väčšej miere prejavuje aj v správaní slovenských domácností. Množstvo našincov poctivo triedi odpad, v obchodoch nakupuje do vlastných tašiek či plátených vreciek, namiesto auta využíva mestskú hromadnú dopravu alebo vlakové spojenia. Na túto novú situáciu reagujú aj obchodné reťazce. Ekologické správanie a zelené témy sú pre viaceré z nich pevnou súčasťou konania v rámci ich spoločenskej zodpovednosti, či už hovoríme o odpadoch, vykurovaní, šetrení vody alebo emisiách skleníkových plynov. „Našej spoločnosti nie je ľahostajné, v akom stave sa nachádza príroda a jej zdroje. V rámci nášho podnikania sa snažíme o to, aby sme zodpovedne pristupovali k životnému prostrediu. Náš záväzok voči nemu napĺňame na rôznych úrovniach aj oblastiach našej obchodnej činnosti. V roku 2019 sa nám podarilo znížiť spotrebu elektriny na meter štvorcový predajnej plochy o viac ako 20 %. Okrem toho naše emisie oxidu uhličitého klesli v období medzi rokmi 2012 až 2019 takmer o polovicu,“ uviedla Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa BILLA.

Plastové tašky a vrecká majú novú alternatívu

Jednou z najdôležitejších tém pre obchodné reťazce, čo sa týka ekológie a ochrany prírody, je postoj k taškám a vreckám vyrobených z plastu. Nielen na Slovensku bolo dlhé roky bežnou praxou, že zákazníci si pečivo, a rovnako aj ovocie a zeleninu, balili do jednorazových mikroténových vreciek. Nákupy si domov odnášali vždy v novej igelitovej taške. Doba, spoločenské hodnoty a názorové preferencie ľudí sa však postupne menia. Na nový trend pristúpili aj obchodné reťazce a svojej klientele už ponúkajú aj ekologickejšie riešenia. BILLA sa pritom snaží inšpirovať zákazníkov, aby v téme odpadov mysleli a konali udržateľne už v rámci predaja vo všetkých svojich prevádzkach. Spoločnosť nikdy neponúkala igelitky zadarmo, vďaka čomu si zákazníci mohli rozmyslieť, či novú tašku z plastu skutočne a nevyhnutne potrebujú. „Klasické plastové tašky, ktorých výroba nerešpektuje požiadavky na ochranu životného prostredia, nemáme v ponuke už niekoľko rokov. Od roku 2018 okrem papierových tašiek zákazníkom ponúkame už len plastové tašky vyrobené z recyklovateľného plastu. V roku 2019 sme sortiment tašiek, ktoré sa dajú využívať opakovane, rozšírili o ekologické tašky zo 100-% bavlny a tiež o tašky z bio bavlny,“ uviedla Kvetoslava Kirchnerová.

V dôsledku pandémie koronavírusu, ktorá prepukla na jar minulého roka, všeobecne vzrástol dopyt zákazníkov po plastových vreckách, nešlo však o dramatický nárast. Aj k tomuto artiklu pritom spoločnosť BILLA pristupuje „na zeleno“. Ovocie, zeleninu a čerstvé pečivo si jej zákazníci môžu odniesť iba vo vreckách, ktoré sú vyrobené z vysokohustotného polyetylénu (HDPE). Je to 100-% recyklovateľný plast, ktorý sa po vytriedení do plastového odpadu melie na granulát. Spracovaný granulát sa ďalej používa na výrobu iných plastových produktov, pričom tento cyklus sa môže viackrát opakovať. Nedochádza tak k tvorbe zbytočného plastového odpadu. „Pre vrecká na pečivo, či na ovocie a zeleninu sme zvažovali viaceré ekologické alternatívy, no na Slovensku momentálne nie sú vytvorené podmienky na ich uplatnenie v praxi. HDPE preto považujeme za aktuálne najlepšie možné riešenie pre životné prostredie. Okrem vreciek vyrobených z HDPE ponúkame zákazníkom pri pečive aj papierové vrecká s priehľadným pásom, ktorý zákazníkovi ľahko umožňuje určiť, aký výrobok sa vo vrecku nachádza. Pravidelne tiež rokujeme s našimi dodávateľmi a hľadáme možnosti, ako upravovať a vyrábať obaly tak, aby čo najmenej zaťažovali životné prostredie,“ povedala hovorkyňa BILLA.

Elektromobilitou k ochrane ovzdušia

Ďalšou oblasťou, v ktorej sa obchody snažia myslieť čoraz ekologickejšie, je znižovanie množstva škodlivého CO2, ktorý vzniká pri viacerých oblastiach podnikania. Medzi pozitívne trendy, ktoré emisie tohto skleníkového plynu pomáhajú redukovať, patrí podpora ekologicky udržateľných spôsobov prepravy. Aj vďaka finančnej podpore od štátu si Slováci zvykajú na autá s elektrickým pohonom, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu ako motorové vozidlá. Spoločnosť BILLA patrí medzi firmy, ktoré začali elekromobilitu podporovať ako prvé na Slovensku.

Už v roku 2016 začala BILLA pri svojich supermarketoch budovať nabíjacie stanice pre elektrické autá. V súčasnosti si zákazníci tohto reťazca môžu svoje elektromobily zadarmo nabiť v Bratislave, Galante, Senci, Trnave, Malackách, Trenčíne či v Žiari nad Hronom. „Zákazníkom takto ponúkame doslova zelenú energiu, pretože máme certifikát o záruke pôvodu spotrebovanej elektriny z obnoviteľných zdrojov. Nabíjacie stanice pre elektromobily postupne pribudnú pri našich predajniach aj v ďalších mestách. K dispozícii máme aj niekoľko vlastných elektromobilov, ktoré môžu naši zamestnanci využívať na kratšie služobné cesty,“ vysvetľuje Kvetoslava Kirchnerová.

Ekológia v predajniach

Oxid uhličitý nevzniká iba pri preprave tovarov a presune zákazníkov osobnými automobilmi, ale aj v rámci každodenného chodu predajní. Reťazce, ktoré zmýšľajú ekologicky, preto postupne prechádzajú na šetrnejšie chladenie potravín. „V našich novootvorených a zrekonštruovaných predajniach chladíme potraviny iba ekologickým spôsobom. Naše chladiace vitríny majú uzatvárateľné dvere a využívajú len chladivá, ktoré nemajú negatívny vplyv na životné prostredie. Do ovzdušia tak vypúšťajú o tretinu menej CO2. Odpadové teplo z chladenia potravín používame na vykurovanie predajní a okrem toho znižujeme aj počet kotolní na fosílne palivá,“ povedala hovorkyňa BILLA.

Prírodné zdroje možno šetriť aj využívaním energie zo slnka, prostredníctvom solárnych panelov. Keďže slovenská centrála spoločnosti BILLA sa nachádza na mieste s dostatkom slnečného svitu, rozhodla sa túto výhodnú polohu na Bajkalskej ulici v Bratislave naplno využiť. Na strechu tak dala namontovať 15 fototermických panelov. „Fototermické panely premieňajú energiu zo slnka na teplo. Takto sa potom ohrieva voda v akumulačných nádržiach s vodou, ktoré slúžia pre celú budovu – a to nielen na bežnú spotrebu, ale aj na vykurovanie. Budovu centrály sme vďaka solárnym panelom odpojili od dovtedajšieho dodávateľa tepla, čím sme opäť prispeli k zníženiu uhlíkovej stopy. Ako veľkú výhodu vnímame, že náš solárny systém dokáže pracovať aj počas obdobia, keď je slnečného svetla prirodzene menej,“ uviedla Kvetoslava Kirchnerová. BILLA okrem toho vymieňa aj osvetlenie vo svojich predajniach. Neónové trubice a halogénové žiarovky tak postupne nahrádza LED technológia. „Naším zámerom je, aby LED technológiou boli do roku 2025 vybavené všetky naše prevádzky. Osvetlenie vymieňame aj na parkoviskách pri predajniach, čím znižujeme svetelný smog. Aj tieto kroky prispeli k tomu, že sme svoj energetický cieľ splnili tri roky pred stanoveným termínom,“ uzavrela hovorkyňa.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...