1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

AŽD Praha, s.r.o.

AŽD Praha 15Spoločnosť poznajú už aj za veľkou mlákou

Každý z nás sa už ráno, keď odchádza do práce, potrebuje cítiť bezpečne. A je úplne jedno, aký dopravný prostriedok použijeme. Istotu totiž v dnešnej dobe nemáme ani vtedy, keď si zvolíme zdravý pohyb a ideme po vlastných. A práve bezpečnosť dopravy je jedným z hlavných atribútov, pre aký prostriedok sa napokon rozhodneme.

Keď zvážime všetky pre a proti, prvú priečku určite obsadia koľajnice. O tom, že vlaky sú rýchle, pohodlné a šetria životné prostredie určite niet pochýb. Logicky sa teda natíska otázka, prečo ich potom nevyužívame viac. Hlavne, keď si predstavíme ranné špičky vo veľkých mestách, kilometrové zápchy a nervóznych vodičov. Skrátka niečo tu nesedí. Aj o tom nám povedal viac generálny riaditeľ úspešnej českej spoločnosti AŽD Praha, s.r.o., Ing. Zdeněk Chrdle.

Výhody železníc si vážia v Rakúsku aj vo Švajčiarsku

Ako sa hovorí, na niektoré veci stačí obyčajný sedliacky rozum. Železničná doprava, okrem už spomínaných výhod, navyše neničí cesty, je spoľahlivá a bezpečná. Horšie je to ale z pohľadu obsadenosti osobných vlakov a rýchlikov. Keď totiž vychádzame z vlastných skúseností, vlaky sú preplnené najmä v období sviatkov, keď sa východ sťahuje na západ a opačne. A aby sme nezabudli, ešte v nedeľu, keď sa z kupé ozývajú predovšetkým hlasy vysmiatych študentov. Podľa generálneho riaditeľa pražskej spoločnosti AŽD Praha má tento fakt niekoľko rovín: „Problém vychádza jednak z nie veľmi dobre prijatej legislatívy, potom z tlakov určitých lobistických kruhov a z nepochopenia ekonomickej roviny.“ Legislatíva totiž podľa jeho slov nerieši výhody železníc. „Už iba skutočnosť, že kamióny a autobusy neplatia poplatky okrem diaľnic na žiadnych cestách a vlaky, naopak, musia platiť na všetkých tratiach jednoducho hovorí za všetko. Pritom máme jedny z najnižších poplatkov za použitie diaľnic v Európe. Stačí sa pozrieť na prúdy kamiónov, ktoré smerujú z Maďarska na Slovensko a ďalej do Čiech, čím napríklad obchádzajú Rakúsko. Krajiny ako Rakúsko alebo Švajčiarsko si výhody železníc veľmi vážia a kamiónovú dopravu regulujú veľmi účinne. Lobbing autodopravcov je v našich krajinách veľmi silný a vedia pôsobiť na rozhodovacie mechanizmy,“ vysvetlil Zdeněk Chrdle. Za málo obsadenými vlakmi je azda aj nesprávne interpretovaná ekonomika porovnania autobusovej a vlakovej dopravy. Ako ďalej Zdeněk Chrdle ozrejmil: „Autobus je lacnejší – na prvý pohľad určite áno, ale len preto, že sa do cien neúčtujú všetky náklady, napríklad na údržbu ciest, zastávok a podobne. Tieto sú platené z iných kapitol rozpočtu. V praxi to znamená, že sa vlastne porovnávajú čísla, ktoré nie sú obrazom skutočných nákladov na spomínané druhy dopravy. A pokiaľ budeme v takomto trende pokračovať, bude dochádzať k absolútne nezmyselným rušeniam tratí a všetko sa bude riešiť autobusmi. Teda vlastne drahšou formou dopravy.“

Dobehli svetovú konkurenciu

Spoločnosť AŽD Praha vznikla pred viac ako 60 rokmi. Postupom času sa z nej stala kvalitná značka, ktorá žne úspechy nielen na domácom, ale i medzinárodnom trhu. Skratku AŽD poznajú svetoví odborníci, ktorí sa venujú elektronike a informačným technológiám. Jednoducho táto spoločnosť išla s dobou. K najväčším úspechom zaraďuje jej šéf predovšetkým odklon od sovietskych produktov v 70. rokoch minulého storočia a nastúpenie cesty vlastného vývoja systémov. „Za tým, že sme prerazili, stojí aj úspešná privatizácia a filozofia smerovania privátnej firmy do budúcnosti. Táto vízia postavená na pôvodných tuzemských technológiách a ľuďoch sa ukázala ako správna. V 90. rokoch sme všetky zdroje venovali vlastnému vývoju systémov a za približne 10 rokov sme dobehli svetovú konkurenciu a postavili sa na jej úroveň. Vstup na zahraničné trhy od roku 2005 do súčasnosti znamenal premenu našej firmy na spoločnosť skutočne európsku a svetovú. Momentálne dodávame systémy do 20 krajín a na tri kontinenty. Spolupráca s českým a slovenským stredným a vysokým školstvom posunula našu firmu na novú platformu spoločenskej významnosti a technickej úrovne.“

Kvalitní zamestnanci sa hľadajú ťažko

Technika napreduje neskutočnou rýchlosťou. Prakticky vo všetkom využívame moderné technológie: inteligentné telefóny, počítače, satelity. Za všetkým však treba hľadať konkrétnych ľudí, odborníkov, ktorí svojej práci rozumejú. A keďže hovoríme o doprave, uvedomenie si, že musí byť bezpečná hlavne pre cestujúcich, je preto ešte dôležitejšie. Dopyt po takto skúsených ľuďoch je veľký nielen doma, ale i v zahraničí. Bez nich by spoločnosť, ktorá napreduje a je úspešná, vybudovať jednoducho nešlo: „Zohnať takých ľudí je neustále zložitejšie. Je to naozaj každodenná piplavá práca so študentmi, so školami v Česku i v zahraničí. Nových kvalitných zamestnancov sme našli aj na Slovensku. V Žiline sme otvorili pracovisko výskumu a vývoja práve pre blízkosť tamojšej univerzity a dostupnosť kvalitných zamestnancov. A podobným princípom postupujeme aj inde v zahraničí.“

Úspechy v zahraničí

Poďme na chvíľu za hranice. Spoločnosť AŽD Praha podpísala zmluvu za 3,1 milióna eur na dodávku a inštaláciu zabezpečovacieho zariadenia pre železničný koridor Kumanovo – Beljakovce v Macedónsku. Práce na ňom sa už začali. Spomínaná zákazka má veľký strategický význam. „Vždy, keď sa nám podarí inštalovať naše zariadenie do novej krajiny, je to obrovský úspech. Je veľmi pravdepodobné, že nezostane len pri tejto jednej zákazke a v tejto zemi sa začneme rozvíjať. To sa naposledy stalo práve v spomínanom Macedónsku, predtým v iných krajinách,“ povedal Zdeněk Chrdle. Spoločnosť AŽD Praha je významným a výhradne českým dodávateľom zabezpečovacej, telekomunikačnej, informačnej a automatizačnej techniky, zameranej hlavne na oblasť koľajovej a cestnej dopravy vrátane telematiky a ďalších technológií. „Sú to systémy, ktoré zaisťujú bezpečnosť dopravy na koridoroch a diaľkové riadenie celých tratí, pričom na Slovensku boli ako jedny z prvých nainštalované na ramene Kúty – Trnava. Ďalej sú to centrálne dispečerské pracoviská či nové systémy zabezpečenia príjazdov.“ Na Slovensku naposledy získali zákazku na inštaláciu európskeho zabezpečovača ERTMS na ramene Bratislava – Žilina – Čadca – štátne hranice SR/ČR.

Generálny riaditeľ Zdeněk Chrdle je presvedčený, že oproti svojim konkurentom majú navrch. A ak sa pýtate v čom, odpoveď je jednoduchá – v pružnosti a v úrovni techniky vo vzťahu k cene. „Nie sme však takí veľkí, nemáme za sebou banky v takej miere ako naši konkurenti, nemáme za sebou politikov, ktorí nás držia a presadzujú vo svete. Ticho závidím nemeckým a francúzskym firmám, ktoré majú politickú podporu aj v krajinách, proti ktorým ich vlády okázalo vyhlasujú sankcie. Skrátka v Európskej únii sú si všetky krajiny rovné, avšak niektoré z nich rovnejšie. Ale čo, plakať alebo sťažovať sa môžeme, ale stále nám to nie je nič platné. Musíme ísť ďalej,“ zdôraznil generálny riaditeľ.

AŽD Praha, s.r.o., má od roku 1999 na Slovensku dcérsku spoločnosť AŽD SLOVAKIA. Za ten čas môžeme ich prácu u nás vidieť prakticky od východu až po západ. „My sme už vlastne zase česko-slovenská spoločnosť. Okrem dcérskej spoločnosti AŽD SLOVAKIA a projektovej spoločnosti PROJEKT SIGNÁL funguje aj ďalšia dcérska spoločnosť AŽD W v Poprade. Tam vyrábame komponenty do práčok Whirlpool. Sme teda na Slovensku aj zaujímavým zamestnávateľom. Kúty boli pre nás prvou stavbou na Slovensku, potom nasledoval Poprad a Prešov a ďalšie inštalácie. V súčasnej dobe je pre mňa najväčšou výzvou úspešné dokončenie už vyššie spomínanej stavby ERTMS L2 Bratislava – Žilina – Čadca – štátne hranice SR/ČR.“ K cieľom, ktoré si dal generálny riaditeľ Zdeněk Chrdle do tohto roku patrí nielen dokončenie rozostavaných projektov, ale tiež plánované novinky. „Prvý je inteligentný prejazd PZZ-J, ktorý je skutočne revolučnou zmenou koncepcie zabezpečenia prejazdov. Ďalej systém RADIOBLOK pre vedľajšie trate, ktorý napríklad vylučuje chybu človeka.“

Významná časť aktivít AŽD Praha

Významnou časťou aktivít firmy je obchodná činnosť v zahraničí. Vo východnej Európe a hlavne v Ázii nadviazala spoločnosť úspešné obchodné kontakty, obzvlášť v Indii a v krajinách bývalej Juhoslávie. V roku 2003 bola v Srbsku založená dcérska spoločnosť AŽD Saobračajni sistemi. O rok neskôr vytvorili dcérsku spoločnosť v Bulharsku a v roku 2006 vznikla výrobno-technologická základňa v Sofii. Obrazne povedané, preplávali aj za veľkú mláku, keď v roku 2010 založili v USA dcérsku spoločnosť MPC-servis a tiež AZD Signaling Inc. V súčasnosti firma pracuje na dodávkach zabezpečovacích zariadení pre Turecko, Grécko, Čiernu Horu, Srbsko, Sýriu, Bielorusko, Litvu a Indiu. Generálny riaditeľ spoločnosti AŽD Praha, s.r.o., Zdeněk Chrdle, vyslovil na záver aj jedno želanie: „Prajem si, aby sa nám tento rok podaril, aby sme zvládli realizovať spomínané zásadné zákazky. A aby sme sa dostali najmenej do jednej ďalšej krajiny a rozvinuli tam naše systémy.“

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...