1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ALUPRINT, s.r.o.

Aluprint 19Výroba etikiet si žiada moderný technologický park

Ročne vyrobia 3 miliardy etikiet, čo na váhu predstavuje okolo 5-tisíc ton. Asi 30 % z nich tvoria ofsetom tlačené, rezané alebo vysekávané papierové etikety na nápoje v sklenených fľašiach, hlavne na pivá a nealkoholické nápoje pre gastro segment.

Spoločnosť ALUPRINT, s.r.o., z Vrútok je európskym dodávateľom rezaných a vysekávaných papierových etikiet, plastových celoobvodových a rukávových, alebo tzv. shrink sleeve etikiet, samolepiacich papierových aj plastových etikiet a rôznych druhov flexibilných obalov najmä pre nápojový, potravinársky, mliekarenský a drogistický priemysel.

Výroba etikiet je vysoko sezónna záležitosť. Sezóna začína okolo Veľkej noci a trvá približne 5 mesiacov. Vtedy firma vyrába v nonstop prevádzke na tri zmeny vrátane víkendov. Zima je hluchším obdobím, čo znamená, že viac ako 70 % produkcie sa vyrobí v treťom až ôsmom mesiaci roka. Ako konštatuje konateľ spoločnosti a ekonomický riaditeľ Ing. Rudolf Kotrla, „je to náročné na personálnu politiku a riadenie cashflow.“ Dnes firma zamestnáva 125 pracovníkov. Za rok 2018 dosiahne ALUPRINT tržby na úrovni 14 mil. eur, o 1,3 mil. eur viac ako predchádzajúci rok. „Hospodársky výsledok však neočakávame lepší ako v roku 2017. Zvýšili sa ceny materiálu a vplyvom legislatívy narástli personálne náklady, takže považujeme za úspech, že sme to takto dokázali ustáť,“ hodnotí Rudolf Kotrla, s ktorým sme hovorili nielen o firme, ale aj o pôsobení na európskom trhu.

Spoločnosť ALUPRINT, s.r.o., pôsobí na trhu 25 rokov. Môžete čitateľom priblížiť najvýznamnejšie momenty z jej histórie?

Prelomový bol rok 1998, kedy sme inštalovali náš prvý ofsetový tlačový stroj a stali sme sa reálne tlačiarňou. V roku 2001 sme začali tlačiť etikety UV rotačnou flexo technológiou. Vtedy sme zachytili trend od našich veľkých zahraničných klientov a ich postupný prechod od papierových etikiet k plastovým. V tomto segmente sme nemali žiadnu tradíciu a pracovali sme pre veľmi náročnú klientelu. Toto obdobie preto považujem za najzložitejšie pre našu spoločnosť – takmer sme skrachovali. Ale tvrdou prácou sme to dokázali prekonať a v ďalších rokoch sme postupne investovali do veľkoformátového UV flexo tlačového stroja, neskôr do moderných hybridných UV Ofset + flexo tlačových strojov.

Poslednou výraznejšou inováciou bola v roku 2014 investícia do digitálneho tlačového stroja na tlač malosériovejších zákaziek s vyššou pridanou hodnotu s možnosťou tlače aj variabilných dát – prakticky každá etiketa môže byť úplne obrazovo a farebne odlišná. Tým sme získali klientelu, ktorá potrebuje veľa druhov etikiet v menších množstvách, alebo tzv. personalizované etikety a výrobky pre realizáciu svojich promočných a marketingových aktivít.

Čo je hlavnou výrobnou náplňou spoločnosti?

Od vzniku spoločnosti v roku 1993 sme sa špecializovali na výrobu etikiet pre nápojový a potravinársky priemysel. V prvých rokoch tvorili približne 10 % produkcie aj iné ofsetové tlačoviny. Rozvojový impulz prišiel od veľkých klientov, ktorí prechádzali na nové, výkonnejšie etiketovacie linky, a od roku 2001 sme začali vyrábať plastové etikety dodávané v kotúčoch. Postupne, s rastúcimi a stále sa meniacimi požiadavkami našich zákazníkov, sme začali dodávať aj etikety s rôznymi špeciálnymi efektmi ako peel-off, stierateľné etikety, s termofarbou, a neskôr aj tzv. shrink sleeves etikety dodávané klientom na zmrštiteľnej fólii vo forme nekonečného rukáva. V posledných piatich rokoch pribudli už spomínané samolepiace etikety s vysokou pridanou hodnotou a variabilitou.

Kto patrí medzi vašich rozhodujúcich odberateľov?

Sú to hlavne spoločnosti, ktoré vyrábajú nápoje – pivo, minerálne a stolové vody, ochutené a mliečne nápoje. Okrem toho máme v portfóliu ešte niekoľkých výrobcov potravín, ale aj drogérie a domácej chémie. Viac ako 80 % dnešného portfólia tvoria nadnárodné spoločnosti, ktoré vlastnia alebo si najímajú plniace linky po celom svete. Typickým klientom, s ktorým spolupracujeme viac ako 17 rokov, je Coca Cola. V súčasnosti im dodávame etikety do siedmich krajín v rôznom objeme, ktorý sa mení podľa toho, ako uspejeme v tendri. Medzi našich odberateľov patria tiež známe značky ako RAJO, PepsiCo, Kofola, nadnárodné pivovary Asahi a Molson Coors, Plzenský Prazdroj, Zubr, Poděbradka, Karlovarské minerálne vody, Tatrachema, St. Nicolaus, Becherovka, Hamé, Levické mliekarne a mnoho ďalších.

Aký podiel obratu predstavuje export a kam smeruje?

Už po piatich rokoch od vzniku spoločnosti tvoril export viac ako 30 %. Posledných 10 rokov tvorí export okolo 70 %, v roku 2018 to bolo 75 %. Až 46 % exportu smerovalo do Česka, ktoré je naším najstabilnejším teritóriom. Nasleduje Rakúsko (19 %), Maďarsko (12 %), Poľsko (11 %) a s menšími objemami Švajčiarsko, Taliansko a Chorvátsko.

Môžete porovnať slovenských a zahraničných odberateľov? Aké sú medzi nimi rozdiely?

Už len veľmi malé percento slovenských výrobkov má slovenských majiteľov. Takmer všetky väčšie nápojárske firmy majú zahraničných vlastníkov, takže väčšinou aj rozhodovacia právomoc prešla do zahraničia, hoci výrobky dodávame na Slovensko. Vo všeobecnosti platí, že nároky na kvalitu sú rovnaké. S domácimi klientmi, ktorí sú rádovo menší ako zahraniční, sa ešte dá spolupracovať na princípe WIN-WIN, u veľkých zahraničných klientov pospájaných do holdingu je to už v súčasnosti hlavne cenový boj. Globalizácia nám nepomohla. Elektronické tendre tlačia na znižovanie cien, čo nás neustále núti hľadať rezervy a možnosti na zníženie nákladov, čo je stále náročnejšie. Musíme dokladovať mnohé certifikáty, ktorých auditovanie nás ročne stojí desiatky tisíc eur.

Ako sa vám darí presadiť oproti konkurencii? Aké sú vaše hlavné konkurenčné výhody?

Z logistického hľadiska máme strategickú polohu v strede Európy. Disponujeme moderným technologickým parkom a snažíme sa držať trend so stále sa meniacimi požiadavkami našich zákazníkov a trhu. Sme flexibilní, dokážeme sa maximálne prispôsobiť požiadavkám zákazníkov. Odberateľom ponúkame nové možnosti súvisiace s ušetrením nákladov alebo s novými trendmi pri prezentácii ich produktov v duchu hesla: „Etiketa, resp. obal predáva“. Máme vlastného servisného technika, ktorý pozná vysokorýchlostné etiketovacie stroje u našich klientov a zabezpečuje poradenskú činnosť pri nábehu nových druhov etikiet, resp. pri problémoch, ak sa vyskytnú pri etiketovaní. Klientom poskytujeme relatívne dlhú splatnosť a tzv. odvolávkový systém – vieme sa dohodnúť na nižšej cene, pokiaľ dokáže klient navýšiť objednávané množstvo tak, aby pre nás tvorilo ekonomicky a kapacitne výhodnú výrobnú dávku.

Spomínali ste investície. Môžete ich priblížiť a predstaviť aj zámery na rok 2019?

Veľa sme investovali do kvalitných a moderných technológií. Poslednou väčšou investíciou bola investícia do digitálnej tlače a investícia do ochrany životného prostredia. Za päť rokov, od roku 2013 do roku 2017, sme investovali 5 mil. eur. Podľa posledných informácií už pomaly začala ďalšia kríza, tak budeme musieť zhodnotiť riziká investičnej činnosti. Ak firma bude v nasledujúcich rokoch investovať, tak len do technológií a zariadení, ktoré výrazným spôsobom zvýšia produktivitu výroby, znížia náklady na pracovnú silu, spotrebu vstupných surovín a energie.

Neoddeliteľnou súčasťou každej firmy je dnes proekologická stratégia a bezpečnosť pracovníkov. Aké riešenia máte v tejto oblasti?

Systém environmentálneho manažérstva podľa ISO 14001 sme zaviedli už v roku 2011. Pozitívnu environmentálnu politiku sme zabezpečili postupnými investíciami do moderných technológií, ktoré spĺňajú najprísnejšie kritériá týkajúce sa spotreby energie a materiálu aj požiadavky týkajúce sa bezpečnosti a ergonómie práce. Naša posledná investícia v objeme 180-tisíc eur smerovala do ochrany ovzdušia. Jednotka regeneratívnej katalytickej oxidácie spaľuje prostredníctvom katalytickej reakcie liehové exhaláty a tým ich mení na čistý vzduch.
Od roku 2016 sme implementovali do nášho systému integrovaného manažérstva aj certifikáciu podľa Forest Stewardship Council (FSC), čím dokážeme našim zákazníkom splniť aj špecifické požiadavky ohľadne pôvodu materiálu. V prípade požiadavky vieme zabezpečiť tlač aj na rôzne typy recyklovaných materiálov.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

V ďalších rokoch sa budeme snažiť stabilizovať kvalitný personál, hľadať vnútorné rezervy v našich prevádzkových činnostiach, teda znižovať náklady a hľadať na trhu malých a stredných klientov, ktorí potrebujú výrobky s vyššou pridanou hodnotou. Dokážeme ich dnes ponúknuť tak, že vieme efektívne skombinovať viacero tlačových a finalizačných operácií. Naďalej sa však budeme snažiť presadzovať aj ako dodávateľ nadnárodných spoločností, zlepšovať si svoju pozíciu, a tým neustále rozširovať vzájomnú spoluprácu aj o spoluprácu napr. pri zložitejších, ale hodnotnejších promočných a marketingových aktivitách.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...