1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

AGRO TAMI, a.s.

Agro Tami 16Kvalitu a tradíciu dopĺňa poctivá práca

Nitrianska spoločnosť AGRO TAMI, a.s., denne spracuje 300-tisíc litrov mlieka od lokálnych dodávateľov. Mesačne dodáva 6 miliónov kusov jogurtov, pričom ich dokáže vyrobiť až 7 miliónov, a vyprodukuje 380 ton nátierok. Pod značkou TAMI vyrába syry, jogurty, nátierky, čerstvé aj trvanlivé mlieko, sladké a kyslé smotany, maslo, dezerty, šľahačky a tvarohy. Nové produkty, preferencie zákazníkov, moderné technológie aj tajomstvo úspechu nitrianskych mliekarov prezentuje v rozhovore obchodný riaditeľ spoločnosti Mgr. Juraj Korman.

Ste jedným z najväčších slovenských producentov s veľmi širokou ponukou mliečnych výrobkov. Aké novinky máte pripravené pre spotrebiteľov?

Z ponuky mliečnych výrobkov sú našou špecializáciou smotanové nátierky a jogurty. V oboch sa nám podarilo tento rok spustiť novinky. Začiatkom roka sme nátierky obohatili o rad MANA de luxe – nátierku obohatenú o bielkoviny v štyroch najobľúbenejších príchutiach, ktorá sa ľahšie rozotiera vďaka krémovejšiemu zloženiu. Novinkou tejto jesene je smotanový jogurt TAMI 1. čisto prírodný. Ide o prírodný jogurt typu clean label – to sú jogurty bez prídavných látok, bez zahusťovadiel, bez umelých farbív a s menším obsahom cukru. Majú skutočne vynikajúcu chuť a sme hrdí, že sme na Slovensku prví, ktorí prinášajú jogurt tohto typu.

Kto patrí medzi hlavných odberateľov spoločnosti a kam vaša produkcia smeruje? Ktorí odberatelia prevažujú – veľké siete alebo menšie prevádzky?

Momentálne sa už na Slovensku nestavajú veľkometrážne prevádzky. Stavajú sa stredné a malé formáty obchodných domov. Máme aktívne obchodné vzťahy so všetkými obchodnými reťazcami na Slovensku. Vďaka našim výrobným kapacitám sme schopní pokryť ich dopyt. Okrem vlastných značiek do reťazcov dodávame aj produkty pod ich brandom, kde vieme každému splniť ich náročné podmienky, ktoré na nás kladú. Som veľmi rád, že aj keď ide o náročných zákazníkov, stále u nás ostávajú a svoj dopyt u nás aj rozširujú. Rovnako nemožno nespomenúť aj to, že naše produkty dodávame do škôl, reštaurácií a podobne, takže nie sme zameraní len na predaj pre „tých veľkých“, ale radi spolupracujeme aj s ostatnými odberateľmi.

Ako sa na vašom obchode podieľa export?

Ponuka našich výrobkov na export je limitovaná dobou spotreby samotného produktu. Okrem UHT mlieka je trvanlivosť veľmi krátka, nakoľko chceme neustále zachovávať kvalitu bez množstva pridaných konzervantov. Preto najväčší podiel výroby ostáva u nás na Slovensku a exportujeme len do okolitých krajín ako sú Česká republika, Maďarsko, Poľsko alebo Rumunsko.

Sústreďujete sa na výrobky s vyššou pridanou hodnotou – aký je o nej záujem? Aké sú vaše skúsenosti so zákazníkmi – je rozhodujúca cena alebo sledujú aj kvalitu? Odlišujú sa zvyky slovenských a zahraničných zákazníkov?

Naše portfólio výrobkov je naozaj široké a nachádzajú sa v ňom výrobky pre zákazníkov, ktorí sa sústreďujú len na akciové výrobky, ale aj pre tých, čo sú ochotní siahnuť po výrobkoch s vyššou pridanou hodnotou. Ponúkame špeciálne výrobky – bezlaktózové (mlieko, syr a jogurty), bez lepku, „bez Éčiek“, aj so zvýšeným obsahom bielkovín. Jogurty stále patria do kategórie výrobkov, ktoré si zákazník väčšinou nakupuje v zľave a akcii. To platí nielen u nás, ale aj v zahraničí. Rozdiel medzi zákazníkom u nás a napríklad v Česku je ale citeľný v tom, čo mu viac chutí. Český zákazník je zvyknutý na iné chute jogurtov ako slovenský. Česi preferujú kyslejšie chute jogurtov – „staré, husté“. Na druhej strane nám stále závidia vynikajúce chute smotanových nátierok, ktoré nedokážu vyrobiť také výborné ako my. Až 95 % výrobkov, ktoré do Česka vyvážame, sú smotanové, nie nízkotučné výrobky. Na českom trhu si našli uplatnenie aj naše bezlaktózové jogurty, kde ponúkame napríklad aj príchuť čokoláda.

Veľké reťazce uprednostňujú privátne značky. Ako sa vám darí presadzovať vlastné značkové výrobky?

Vďaka privátnym značkám môžeme naplno využívať naše výrobné kapacity a dostávať lepšie ceny od dodávateľov. Vlastná značka je pre každý reťazec formou prestíže a v obchodoch budú preto stále dostupné. Na druhej strane je momentálne prítomný aj trend preferovať vlastné domáce slovenské značky pred zahraničnými. Uprednostňovať tie slovenské a lokálne nám pomáhajú aj vládne kampane, ktoré upozorňujú obyvateľov, že kupovaním domácich produktov podporujú domácu ekonomiku a teda aj sami seba. Vďaka tomu a vďaka zákazníkom, ktorí sú verní našej značke a nechcú kupovať značky privátne, nevnímam zaraďovanie TAMI brandových výrobkov do sietí ako problém.

V roku 2018 ste otvorili syráreň v Senici. Ako po roku hodnotíte tento krok?

Otvorenie syrárne bolo pre našu spoločnosť správnym krokom. V Nitre sa nevyrábajú syry a vďaka Senici sa tento dopyt vyplnil. Spotreba mlieka na Slovensku v prepočte na obyvateľa stále nedosahuje odporúčané množstvo, hoci začína mierne rásť. Ak by ste sa štatistikám venovali podrobnejšie, všimli by ste si, že aj keď spotreba mlieka rastie veľmi mierne, spotreba syrov rastie rádovo. Slovensko má tradíciu syrov, zákazník ich obľubuje a rád kupuje. Ešte výraznejšie je to počas leta, kedy je sezóna grilovania a rastie aj obľuba grilovania syrov.

Ste čisto slovenská firma a patríte medzi najväčších producentov v oblasti mliekarenstva. Ako sa vám darí presadiť?

Podstatou úspechu je nezaspať na vavrínoch. Keby sme sa uspokojili s tým, čo momentálne ponúkame, bol by to vopred jasný pád. Preto toľko investujeme do nových zariadení, do produktových noviniek, ale aj do ekológie našich výrobkov. Ako prví sme na Slovensko priniesli jogurty gréckeho typu, rovnako teraz aj smotanový jogurt TAMI 1 typu clean label – čisto prírodný. V ponuke bezlaktózových výrobkov máme nielen jogurty, ale aj syr a mlieko. Treba spomenúť, že sme svetový líder v smotanových nátierkach. Úspech našich výrobkov nespočíva len v kvalite a tradícii, ale stojí aj na svedomitej a poctivej práci našich zamestnancov. Slovenské výrobky sú na Slovensku žiadané a my ich prinášane.

V investíciách sa sústreďujete na modernizáciu technologických zariadení. Čo sa vám v uplynulých rokoch v tomto smere podarilo a aké výzvy sú ešte pred vami?

V našej prevádzke používame manipulátory a postupne znižujeme ľudský faktor, ktorý môže ovplyvniť kvalitu výrobkov. Darí sa nám odbúravať namáhavú fyzickú prácu a zvyšovať úroveň kvality a bezpečnosti. To sú výzvy, na ktorých budeme v budúcnosti pracovať. Obnovili sme plniacu linku TetraPack, z TDA8 bola vymenená za linku A3Flex, čím došlo k unifikácii použitého baliaceho materiálu a mlieko teraz plníme do obalu typu MID.

Aké sú vaše ďalšie plány do budúcnosti?

Našim zákazníkom chceme stále prinášať kvalitu a spokojnosť. Rozširovať naše portfólio o nové trendy, ale zachovávať to, čo je dobré a na čo sú zákazníci zvyknutí. V nastávajúcom období sa budeme intenzívne venovať našim novinkám Smotanový jogurt 1. čisto prírodný a nátierkam MANA de luxe. Zároveň budeme aktívne udržiavať a rozširovať naše obchodné vzťahy a skvalitňovať pracovné prostredie pre našich zamestnancov. 

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...