1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

AGRO TAMI, a.s.

Agro Tami 16Hrdí na slovenský pôvod a kvalitu

Podnikanie v mliekarenskom biznise patrí k tým najnáročnejším v potravinárskom priemysle. Nestabilné ceny mlieka, miestna legislatíva alebo zahraničná konkurencia kontroverznej kvality sú len vrcholom ľadovca komplikácií, kvôli ktorým sa do tejto oblasti nehrnie veľa firiem. Keď však spoločnosti zabojujú a dokážu svoje fungovanie prispôsobiť zložitej trhovej situácii, môžu byť aj v tomto ringu úspešné. Príkladom takejto firmy je aj AGRO TAMI, a.s., ktorá dokázala takmer storočnú mliekarenskú tradíciu v Nitre pozdvihnúť z popola a v súčasnosti dokonca rozširuje svoje podnikanie o nový závod či vlastný chov dojníc.

O úspešnom ťažení spoločnosti na trhu, novinkách v jej portfóliu produktov a inováciách pri rozvoji sa Priemysel Dnes porozprával s Mgr. Jurajom Kormanom, obchodným riaditeľom AGRO TAMI, a.s.

Nitra a priemyselná výroba mliečnych výrobkov k sebe patria už takmer 90 rokov. Za ten čas ste prešli mnohými zmenami právnej formy aj majiteľov, na ktorých konci ostal rýdzo slovenský podnik s unikátnou tradíciou. Predstavíte nám v krátkosti najmä jeho nedávnu históriu?

Naša spoločnosť má za sebou naozaj dlhoročnú tradíciu. Prvá družstevná prevádzka na spracovanie surového kravského mlieka a výrobu mliečnych špecialít bola spustená v roku 1932. Nitra vyrábala a plnila konzumné mlieka, smotany, kyslomliečne výrobky, ale aj jogurty balené do sklených fliaš a tvarohy do AL fólie. V novembri 2001 došlo k zmene majiteľa, ktorým sa stala holandská spoločnosť Friesland Foods. O 5 rokov neskôr, koncom roka 2006, spoločnosť oznámila, že so spracovaním mlieka na Slovensku definitívne končí. Nakoľko spoločnosť Friesland Foods v roku 2007 vypovedala farmárom všetky zmluvy na dodávku mlieka, dá sa konštatovať, že za posledných 10 rokov povstala naša spoločnosť „z popola“.

Koľko mlieka dokážu vaše závody spracovať počas jedného dňa a s koľkými jeho dodávateľmi spolupracujete? Dokážu vaše potreby pokryť domáci farmári alebo dovážate mlieko aj zo zahraničia?

Snažíme sa dodávať na trh kvalitné slovenské mliečne výrobky, preto mlieko odoberáme výlučne od slovenských prvovýrobcov surového kravského mlieka – farmárov. Našou snahou je poskytovať zákazníkovi kvalitu zo Slovenska a podporovať slovenskú produkciu, a s tým spojenú zamestnanosť. Preprava surového mlieka sa väčšinou uskutočňuje v cisternách v pravidelných 24-hodinových cykloch podľa zvozného plánu, pričom cca. 80 % mlieka zvážame z okruhu 60 kilometrov od nás. Keď mlieko privezú do nášho závodu, ihneď prechádza vstupnou kontrolou – množstvovou a kvalitatívnou. Následne sa v celom objeme prečerpáva do výroby, kde dokážeme spracovať okolo 300-tisíc litrov mlieka denne.

Nedávno ste avizovali na slovenské pomery zaujímavý krok – vstúpili ste do živočíšnej výroby a dodávky mlieka si budete zabezpečovať aj prostredníctvom vlastných 500 dojníc. Čo bolo impulzom k tomuto kroku?

Medziročne je zaznamenaný pokles stavu dojníc na Slovensku. A aby sme zabezpečili výrobu, rozhodli sme sa, že budeme čiastočne sebestační v produkcii surového kravského mlieka. Za týmto účelom sme kúpili Družstvo Bzince pod Javorinou, kde sme centralizovali chov dojníc.

Tohtoročnou novinkou je spustenie závodu v Senici, ktorý sa bude zameriavať na výrobu syrov. Aký bol dôvod realizácie tejto investície a prečo ste ju umiestnili práve na Záhorie?

Spustenie novej prevádzky v Senici je našou tohtoročnou veľkou pýchou. K výstavbe syrárne sa pristúpilo hlavne pre mliečne krízy z nadbytkov a unikátnejšie syry sa predávajú aj s lepšou maržou než ponúka konzumné mlieko. Zaujímavosťou je plne automatizovaná formovacia linka na syr s bielou plesňou, ktorá je unikátom na Slovensku. Senica bola vybraná preto, že až 60 % slovenského mlieka sa vyprodukuje na západe krajiny, a tak tam majú mliekarne kratšie vzdialenosti na jeho zvoz. Pri plnom výkone nová syráreň spracuje až 80-tisíc litrov mlieka denne a vyrobí z neho niečo vyše 10 ton camembertov.

Západné Slovensko je známe nedostatkom dostupnej pracovnej sily. Nenarazili ste v tomto smere na problém so zabezpečením pracovníkov pre nový závod?

Nedostatok pracovných síl zasahuje aj potravinárstvo, a preto sa pristúpilo aj k robotizácii linky. V novej senickej syrárni nie sú len vlastní a agentúrni zamestnanci, ale aj špeciálny robot zakúpený vo Švajčiarsku a upravený slovenskou firmou. Robot nahrádza najťažšiu manuálnu prácu, a to miešanie syrov v kadiach. Následne robot syry aj nakrája a po zmene sám všetko vyčistí a poumýva.

AGRO TAMI, a.s., ponúka zákazníkom skutočne širokú paletu obľúbených a kvalitných výrobkov. Aké novinky pribudli v poslednom období vo vašej ponuke?

Našou filozofiou je ísť neustále cestou kvality a čerstvosti výrobkov pre našich zákazníkov. Toto rozhodnutie sa nám dlhodobo potvrdzuje. Snažíme sa reagovať aj na potreby tých spotrebiteľov, ktorí sa správajú zodpovednejšie k svojmu telu a vyznávajú zdravý životný štýl. Preto sme vytvorili radu Tami smotanové jogurty bez „éčiek“, ktoré obsahujú džemy bez jediného „éčka“, sú bez umelých farbív, regulátorov kyslosti či chemicky modifikovaných škrobov. V oblasti jogurtov vyrábame ako jediní na Slovensku Živé jogurty, ktoré sú vyrábané „klasickou“ technológiou fermentovania – zrenia v tégliku. Touto metódou jogurty získavajú príjemnú kyselkavú chuť. Nezabudli sme ani na zákazníkov s laktózovou intoleranciou, ktorým ponúkame delaktózované mlieko s názvom LACTOSE MINUS, ako aj radu delaktózovaných smotanových jogurtov v troch lákavých príchutiach a „bielom“ variante. Sú veľmi vhodné pre ľudí trpiacich nepríjemným handicapom – laktózovou intoleranciou.

Vaše výrobky už poznajú aj zákazníci v blízkom či vzdialenejšom zahraničí. Aké sú vaše hlavné exportné trhy a koľko percent z vašej produkcie smeruje za hranice?

Naším cieľom je dodávať čerstvé výrobky pre slovenských zákazníkov, ale zaznamenávame dopyt aj v zahraničí. Čo sa týka expandovania do sveta, sme limitovaní zárukami trvanlivosti, ktoré v mliečnom segmente nedovoľujú expandovať celosvetovo. Z medzinárodného trhu sme zastúpení v najväčšej miere v Českej republike, a to nielen so značkou TAMI, ale aj privátnymi značkami našich obchodných partnerov. Ďalej nasleduje Maďarsko, Poľsko, Rumunsko a Bulharsko, kam dodávame výrobky pod privátnou značkou našich odberateľov.

Pri pohľade na vaše hospodárske výsledky možno skonštatovať, že patríte medzi úspešné a ekonomicky zdravé spoločnosti. Napriek dlhodobej ziskovosti ste však v minulom roku zaznamenali pokles tržieb o približne 6 miliónov eur na necelých 68 miliónov. Poznáte príčinu tohto poklesu?

Na trhu je veľa faktorov ovplyvňujúcich hospodársky výsledok spoločnosti. V mliekarenskom biznise je kľúčová cena surového kravského mlieka. Keď v roku 2016 prepukla mliečna kríza, spôsobila, že v určitom období bolo na pultoch mlieko lacnejšie ako voda. A to sa naozaj dlhodobo nedalo ustáť. Od júna 2017 sa začali dvíhať ceny surového kravského mlieka, čo sa ihneď nepremietlo do našej predajnej ceny. Tento faktor, a tiež aj ukončenie nerentabilných projektov, spôsobili daný pokles.

Aké sú plány AGRO TAMI, a.s., v krátkodobom a strednodobom horizonte? Na čo zameriate pri ďalšom rozvoji spoločnosti vašu pozornosť?

V našej spoločnosti sme hrdí na náš slovenský pôvod a kvalitu, ktorú chceme aj do budúcnosti stále vylepšovať a našimi výrobkami uspokojovať potreby našich zákazníkov. Sme čisto slovenská spoločnosť so slovenským kapitálom, bez zahraničných dotácií. Keď sme v roku 2007 odkúpili mliekareň od spoločnosti Friesland Foods, nakupovali a spracovali sme 70-tisíc litrov surového kravského mlieka denne. V súčasnosti spracujeme denne v trojzmennej prevádzke okolo 300-tisíc litrov kravského mlieka. Musíme sa spoliehať na vlastnú schopnosť udržať sa na trhu, a zároveň chceme ďalej rásť, aby sme mohli naďalej ponúkať kvalitné slovenské produkty. Rád by som zdôraznil, že kúpou slovenských mliečnych výrobkov zákazník podporuje slovenské farmy produkujúce kvalitné kravské mlieko, a tiež ľudí pracujúcich v slovenskom poľnohospodárstve, ktoré od pradávna patrilo k Slovensku a nemôžeme ho nechať len tak na milosť a nemilosť drsnej ekonomiky a konkurencie zo zahraničia.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

220x600 SKA

Nenechajte si ujsť...