1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Širokorozchodná železnica by zvýšila dopravný význam Slovenska

railsBratislava - Ak má mať Slovensko výrazný dopravný význam v rámci Európy, musí sa realizovať projekt širokorozchodnej železnice cez jeho územie.

"Ak sa to neurobí, dostaneme sa na chvost," povedal na tlačovej konferencii Občianskeho združenia Dnes dopravný urbanista Jaromír Hladký.

Základným predpokladom na využitie širokorozchodného železničného systému je očakávaný rast obchodu medzi Čínou a Európskou úniou (EÚ). Ten by sa mal v nasledujúcich rokoch niekoľkonásobne zvýšiť, pričom európske prístavy nebudú v budúcnosti schopné zvládnuť vzájomnú výmenu tovarov. "Súčasné prístavy, ako sú Rotterdam a Hamburg, nestačia. Železničná doprava je operatívnejšia a nepodlieha takým excesom ako námorná doprava," tvrdí Peter Staněk z Ekonomického ústavu SAV. Ako dodal, do roku 2020 by sa malo podľa predpokladov vrátiť na európske železnice 25 % nákladnej dopravy.

Podľa Hladkého by mal transkontinentálny železničný systém viesť cez južné Slovensko až na západ krajiny, ktorý je najlepšie vybavený transeurópskymi dopravnými koridormi. "Máme reálny predpoklad vytvoriť zo západného Slovenska územný distribučný komplex, kde sa tovarové prúdy prichádzajúce po širokorozchodnej budú disperzovať do dopravných zariadení," povedal Hladký.

Prínosy pre Slovensko vidí Staněk okrem atraktívnosti pre veľké korporácie aj v dočasnom zvýšení hrubého domáceho produktu (HDP) krajiny či vytvorení nových pracovných miest. "Čo sa týka prínosu, naozaj môže ísť o 10.000, 15.000 či 20.000 pracovných miest na obdobie minimálne štyroch alebo piatich rokov. Ale čo je dôležité, nie je moment výstavby, ale moment prevádzky," predpokladá Staněk a pripúšťa, že stále existuje riziko, že prekladisko by nemuselo byť na území Slovenska, ale v rakúskom Eisenstadte. "V tom prípade sme len tranzitnou krajinou," podotkol.

Hoci by až 90 % projektu mohli financovať ruské a čínske subjekty, od Slovenska sa momentálne podľa Staněka očakáva jasné stanovisko, či má o projekt záujem, a to približne do konca tohto roka. "Zatiaľ Slovensko vysiela rozporné signály," dodal Staněk

19.08.2011 (TASR) (Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...