Tlak vlády prehlbuje zaostávanie francúzskych automobiliek za konkurenciou
- Podrobnosti
- Kategória: Automobilový priemysel
New York/Paríž - Francúzskym automobilkám Renault a PSA Peugeot Citroën hrozí, že ich odstup od ostatných európskych automobiliek sa ešte prehĺbi.
Peugeot napríklad tento mesiac potvrdil pravdivosť informácií, ktoré sa dostali na trh, že uvažuje v roku 2014 zatvoriť závod v Aulnay pri Paríži, kde sa vyrába model C3, a prepustiť 3600 ľudí. Upozornil ale, že sa zatiaľ o ničom nerozhodlo. Krátko na to vláda označila tento plán za "neprijateľný" a šéf Peugeotu Philippe Varin sa od návrhu dištancoval.
Šéf Renaultu Carlos Ghosn zasa v máji musel prisľúbiť, že "prioritou firmy" bude výroba nových modelov vo Francúzsku a až potom dostal súhlas vlády s vymenovaním nového prevádzkového riaditeľa.
Vplyv štátu vo firmách sa začína zvyšovať v čase, keď francúzske automobilky strácajú podiel na európskom trhu v prospech Volkswagenu (VW) a v porovnaní s nemeckou automobilkou zaostávajú aj v ziskovosti. Francúzska vláda, ktorá je v Renaulte väčšinovým akcionárom, presadzuje svoj vplyv v obidvoch firmách napríklad cez daňové úľavy, úvery na výskum a vývoj či stimuly na podporu zamestnania.
"Problémom je, že vláda je krátkozrakejšia než mnohé hedžové fondy," povedal Arndt Ellinghorst, analytik v banke Credit Suisse v Londýne. "Súčasné nízke hodnotenie francúzskych automobiliek na trhu je výsledkom práve prehnaného vplyvu vlády vo firmách," dodal.
Hodnota akcií Renaultu klesla napríklad tento rok o 11 %, čo znamená, že hodnota francúzskej spoločnosti dosahuje momentálne 11,4 miliardy eur. Peugeot síce získal, ale len 3,3 % a jeho trhová hodnota dosahuje teraz 6,87 miliardy eur. Na porovnanie, Volkswagen zaznamenal rast hodnoty akcií o 8,7 % a jeho trhová hodnota sa pohybuje okolo 58 miliárd eur.
Rovnako klesá ich podiel na trhu. Podiel Peugeotu na európskom trhu klesol ku koncu mája podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov medziročne z 13,8 na 13 % a Renaultu z 10,4 na 9,6 %. Volkswagen však zaznamenal rast z 21,1 na 22,8 %.
Peugeot a Renault zaostávajú za nemeckou spoločnosťou najmä preto, že závisia vo veľkej miere od predaja menších a lacnejších modelov než VW, pritom ale ich hodinové pracovné náklady sú na približne rovnakej úrovni než v nemeckej firme. Príčinou je, že vláda neumožnila zatváranie závodov napriek tomu, že domáca produkcia klesla za posledných 15 rokov o 50 %. A teraz to podľa analytikov vláda nepripustí už vôbec, minimálne do budúceho roka, kedy sa vo Francúzsku budú konať prezidentské voľby.
27.06.2011 (TASR) (Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho súhlasu TASR porušením autorského zákona.)
Nenechajte si ujsť...
- 1
- 2
- 3
Úsek diaľnice pri Ružomberku chcú odovzdať do užív…
Category: Doprava
Ružomberok - Diaľničný úsek pri Ružomberku plánujú odovzdať do užívania motoristom do konca roka 2025. Po kontr…
Najväčší znečisťovatelia vlani znížili emisie CO2…
Category: Hospodárstvo
Brusel/Amsterdam - Najväčší holandskí priemyselní znečisťovatelia dokázali vlani znížiť svoje kombinované emisi…
Taliansky protimonopolný úrad vyšetruje Ryanair…
Category: Doprava
Rím/Dublin - Taliansky protimonopolný úrad vyšetruje Ryanair pre podozrenie z narušenia hospodárskej súťaže.…
Tesla prepustí viac ako 10 % svojej globálnej prac…
Category: Automobilový priemysel
Palo Alto - Americký výrobca elektromobilov Tesla prepustí viac ako 10 % svojej globálnej pracovnej sily. Vyplý…
Dolnokubínsky mestský výrobca tepla vlani ušetril…
Category: Energetika
Dolný Kubín - Dolnokubínsky mestský výrobca tepla Tehos vlani ušetril svojim odberateľom a štátu viac ako 1,3 m…
Pripojte sa: