1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

ŽOS Vrútky, a.s.

ŽOS Vrútky 24Špičkové opravovne elektrických koľajových vozidiel a osobných vozňov

Jednotka v oprave a výrobe železničných vozňov, ŽOS Vrútky, a.s., je firma s bohatou históriou – tento rok oslávi 150 rokov svojho pôsobenia. Dielňa pre opravy parných rušňov, osobných a nákladných vozňov bola totiž vo Vrútkach založená už v roku 1874. Spoločnosť sa pôvodne zameriavala na opravy parných lokomotív. Postupne sa však prispôsobila vývoju v železničiarskom priemysle a špecializovala sa na generálne opravy elektrických lokomotív a osobných vozňov.

Okrem tradičných opravárenských aktivít firma postupne zvýšila produkciu aj v oblasti novovyrobených železničných koľajových vozidiel, ako aj modernizácie koľajových vozidiel. Z hlavných míľnikov nemôžeme nespomenúť výrobu prvého osobného vozňa v roku 2007 a prvej dieselovej jednotky v roku 2011.

Na čele spoločnosti dnes pôsobí Ing. Michal Vereš, MBA, ktorý má odmalička vrúcny vzťah k železniciam. Pochádza priamo z Vrútok zo železničiarskej rodiny a počas svojej dlhoročnej kariéry prešiel v tomto segmente mnohými profesiami vrátane práce rušňovodiča. Pred nástupom do vrútockej ŽOS dokonca sedem mesiacov pôsobil ako šéf prevádzky Českých dráh. V exkluzívnom rozhovore pre časopis Priemysel Dnes prezrádza viac o výzvach tzv. postcovidového obdobia, kedy spoločnosť bojuje s chýbajúcimi komponentmi, vysokou infláciou či nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily.

Vedeli by ste nám priblížiť vaše výrobné portfólio?

Venujeme sa údržbe, generálnym opravám, modernizácii, ako aj novovýrobe osobných vozňov a dieselových regionálnych jednotiek. V rámci opráv sa venujeme aj tzv. retrofitom. Príkladom je Tatranská elektrická železnica (TEŽ), kde sa modernizované vlaky približujú novým od firmy Stadler. Pripravujeme sa aj na hybridné jednotky. Všetko závisí od vyhlásených súťaží a požiadaviek zákazníkov.

Kto sú vaši najvýznamnejší klienti a na akých projektoch aktuálne pracujete?

Na Slovensku je naším majoritným zákazníkom Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Vo veľkej miere sa venujeme opravám dieselových jednotiek 861. Tieto vozidlá, prezývané aj „Regiomover“, si vyžadujú už na základe najazdených kilometrov aj väčšie stupne opráv. V rámci projektov financovaných Európskou úniou sa nám nedávno podarilo odovzdať posledný, 17. nový osobný vozeň. Na národného dopravcu sme naviazaní aj v Českej republike. Naším hlavným klientom sú České dráhy, pre ktoré realizujeme hlavné opravy osobných vozňov pre diaľkovú dopravu, ako aj periodickú údržbu ďalších vozňov.

Naším ďalším významným klientom v Českej republike je ČD Cargo, železničný dopravca zaoberajúci sa nákladnou prepravou. V poslednom období sme pre túto spoločnosť realizovali montáž mobilných jednotiek ETCS do lokomotív radu 130 a podpísali sme aj nový kontrakt na montáž ETCS do tzv. laminátok, lokomotív radu 240, ktoré na Slovensku, paradoxne, idú do útlmu. Stabilne máme stále viac menších a stredných zákaziek v Bulharsku a Poľsku. Pre súkromného zákazníka v Poľsku realizujeme hlavné opravy lokomotív radu 182. Okrem toho sa v tomto regióne uchádzame aj o ďalšie zákazky v prebiehajúcich súťažiach.

Ako sa vám darí udržiavať si konkurencieschopnosť?   

Čo sa týka výrobnej časti portfólia služieb, ktoré poskytujeme, v novovýrobe je pre nás ťažisková produkcia osobných vozňov s rýchlosťou 160 km/hod. Ich súčasťou sú podvozky od nemeckého výrobcu Siemens. Avšak, pripravujeme aj vlastný podvozok, ktorého maximálna rýchlosť bude 200 km/hod a bude schválený v súlade so všetkými štandardmi TSI. Situácia na trhu nových osobných vozňov na rýchlosť 200 km/h alebo viac sa v poslednej dobe vyvíja smerom, že cena jedného vozňa sa pohybuje v zóne viac ako 2,5 milióna eur.

Investujete aj do modernizácie strojového vybavenia firmy?

Technologické vybavenie ŽOS Vrútky obnovujeme priebežne. V súlade s čoraz náročnejšími požiadavkami legislatívy nakupujeme nové obrábacie stroje. Z významnejších investícií spomeniem rekonštrukciu tzv. kolovky (pracoviska pre komplexné opravy), výrobu dvojkolí, nový lis či stláčací stav na demontáž a montáž podvozkov.

Snažíte sa pri vašej výrobnej činnosti o znižovanie environmentálnej stopy?

Samotné zameranie spoločnosti na elektrické, a len v menšej miere dieselové koľajové vozidlá je ekologické, ako aj tendencia presunu nákladnej dopravy z ciest na železnice. Naše trakčné vozidlá a vozne majú dnes mnoho technologických vylepšení šetrných k životnému prostrediu.

Ako sa vám darí vyrovnať sa s dnešnou nepredvídateľnou situáciou nárastu cien energií, materiálov, a v neposlednom rade tiež problémami v dodávateľských reťazcoch?

V tomto turbulentnom období sa nám, nanešťastie, nie vždy darí dokončiť zákazky načas. A to napriek tomu, že sa predzásobíme a máme viac ako dvojnásobné skladové zásoby niektorých komponentov. Chýbajúce súčiastky zo surovín z nedostupných trhov nám však neumožňujú dokončiť rozpracované zákazky. Okrem toho, stále zažívame dopady koronakrízy a vojny na Ukrajine, napr. v podobe dlhých dodacích dôb v dodávateľských reťazcoch, nakoľko nie všetkým subdodávateľom sa podarilo vyrovnať sa s náročnou situáciou. Táto situácia má za následok to, že napr. vozne Českých dráh, ktoré spoločnosť prevádzkuje na trasách do Nemecka, majú brzdové systémy KNORR, ktoré sa nám nedarí dokončiť v požadovanej dobe dohodnutej v zmluvných podmienkach, za čo nám český dopravca môže udeliť sankcie.

Aké hospodárske výsledky ste dosiahli v roku 2022 a aký zisk odhadujete za rok 2023?

V roku 2022 sme pred zdanením dosiahli zisk 3 milióny eur, a to pri obrate 97 miliónov eur. Na výsledky za roky 2022 a 2023 má mimoriadne nepriaznivý vplyv vysoká inflácia, rast cien energií, ako aj rast ceny práce. Náš zisk tak bude o dve tretiny nižší ako sme pôvodne predpokladali.

Koľko máte aktuálne zamestnancov? Máte dostatok kvalifikovaných síl?

V súčasnosti máme okolo 950 zamestnancov na všetkých pozíciách. V regióne máme nedostatočný potenciál ľudského kapitálu. Chýbajúce pracovné sily sa vždy nedajú nahradiť pracovnou silou zo zahraničia. Problémom je rečová bariéra napríklad pri čítaní výkresov. Nemáme dostatok ľudí na profesiách ako elektromechanik, mechanik koľajových vozidiel, elektronik, elektrikár, vzduchár a ďalších. Situácii nepomáha ani súčasná legislatíva na Slovensku umožňujúca odchod do predčasného dôchodku za pomerne výhodných podmienok. Čiastočne sa snažíme tento odchod zamestnancov a ich celkový nedostatok na trhu práce kompenzovať pomocou duálneho vzdelávania, vďaka ktorému sa nám tiež podarilo opäť na stredné školy zaviesť niektoré pre nás dôležité odbory. Spolupracujeme aj s vysokými školami, keďže nie sme len spoločnosťou výkonného charakteru, ale máme aj vlastný technický úsek, kde potrebujeme inžinierov a konštruktérov.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...