1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

Slovak Parcel Service, s.r.o.

Slovak parcel service 23Investície umožnili zvýšiť rýchlosť a efektivitu

Prepravná spoločnosť Slovak Parcel Service pôsobí na slovenskom trhu od roku 1992. V posledných rokoch riešila nečakane prudký nárast prepravovaných zásielok v dôsledku pandémie Covid-19, potom výrazný pokles nákupu tovaru cez internet po ukončení protipandemických opatrení, aj opatrné spotrebiteľské správanie, ktoré priniesla vojna na Ukrajine, energetická kríza či inflácia. Nákupné správanie spotrebiteľov sa však zásadne a nezvratne zmenilo.

Spoločnosť denne doručí 100-tisíc zásielok a výkyvy nie sú len sezónne, ale aj v priebehu jedného týždňa. V piatok môže byť až o 40 % balíkov menej ako v pondelok. V roku 2021 sa firme po prvýkrát v histórii podarilo prekonať objem 20 miliónov doručených balíkov a konateľ spoločnosti Mgr. Ján Ťurek verí, že v tomto roku rekord prekonajú.

Patríte k najväčším kuriérskym spoločnostiam na Slovensku – aký podiel na trhu vám patrí?

Neexistujú reprezentatívne dáta. Z vlastných skúseností odhadujeme, že náš trhový podiel dosahuje asi 30 %. Spolu so sesterskou spoločnosťou Expres One Slovakia máme na Slovensku jednu obchodnú sieť – Slovak Parcel Service. Na základe kumulovaných tržieb sme spomedzi súkromných prepravných spoločností najsilnejší na trhu. Sme najstaršia prepravná spoločnosť s najhustejším pokrytím – dnes máme 29 doručovacích stredísk po celom Slovensku, v ktorých spolupracuje 750 doručovateľov, každý na svojom vozidle.

V tomto roku ste svoj vozový park doplnili o elektrické dodávky. Aký majú aktuálne podiel?

Uvedomujeme si, že naša činnosť má negatívny dopad na životné prostredie, preto sme sa rozhodli pokročiť na ceste k udržateľnosti a výrazne sme začali nakupovať elektromobily. Naším zámerom je v rámci prirodzenej obnovy vozového parku nakupovať výlučne elektrické vozidlá, ak to umožňujú podmienky regiónu. Zatiaľ máme 75 elektromobilov – 10 % vozového parku. Limitujúcim faktorom bola doteraz pomerne malá ponuka ľahkých úžitkových elektrických vozidiel – prakticky dva vyhovujúce modely a dojazd, ktorý v tejto kategórii vozidiel nie je dostatočný, do 250 km. Časť našich kuriérov najazdí v rajónoch viac ako 250 km, takže z objektívnych dôvodov nebolo možné elektromobily uplatniť. Veríme, že o rok to už nebude prekážka.

S tým súvisí aj budovanie vlastných nabíjacích staníc...

Áno, v našich distribučných centrách postupne budujeme nabíjacie stanice, pričom ich počet prispôsobujeme počtu elektromobilov. Niektoré nabíjacie stanice sú umiestnené na stene logistického centra, inde máme nabíjacie stojany na parkoviskách. Naším cieľom je, aby sa vozidlá mohli nabíjať počas noci v pomalom, ale úspornom režime. V budúcnosti zvažujeme niektoré nabíjacie stanice umiestniť aj na verejne dostupných miestach, kde by mohli slúžiť aj verejnosti, ale primárne je naším cieľom nabíjanie našich vozidiel.

Zvýšenú spotrebu elektriny chceme kompenzovať zelenou energiou a v rámci udržateľnosti budujeme na strechách našich stredísk fotovoltické elektrárne. Tento rok sme už zrealizovali dve – v Budimíri pri Košiciach s výkonom 200 kilowattov (kWh) a v Strečne pri Žiline finišujeme s dokončením elektrárne s rovnakým výkonom, čo by nám malo v najbližších mesiacoch výrazne pomôcť kompenzovať vyššiu spotrebu. Aktuálne pripravujeme investíciu v našom hlavnom distribučnom centre v Ivanke pri Dunaji, kde máme najväčšiu budovu, takže výkon ďalšej fotovoltickej elektrárne môže byť až 500 kWh. Tento projekt chceme realizovať hneď na začiatku roka 2024. Naším zámerom je využiť všetky strechy stredísk na vybudovanie fotovoltických elektrární.

Pripravujete aj ďalšie aktivity na ochranu životného prostredia?

Sústreďujeme sa na autá, ktoré predstavujú najväčší negatívny dopad na životné prostredie. Okrem toho je naším cieľom využívať výlučne zelenú energiu z vlastných zdrojov. Tú budeme získavať vďaka fotovoltike a udržateľnosť chceme zabezpečiť aj pri vykurovaní distribučných centier. Konvenčné kotly plánujeme nahradiť tepelnými čerpadlami. Budúci rok budeme inštalovať tepelné čerpadlá v Budimíre a Ivanke pri Dunaji, ktoré zabezpečia vykurovanie a možno aj chladenie zeleným spôsobom. Časť našich environmentálnych aktivít už niekoľko rokov venujeme výsadbe stromov. Prvý aspekt je environmentálny, ale nezanedbateľná je tiež spolupráca s komunitou, kde pôsobíme. Už niekoľko rokov spolu s obyvateľmi vysádzame stromy a snažíme sa prispieť k zlepšeniu životného prostredia a kvality života prostredia v obciach, kde pôsobíme.

Minulý rok ste realizovali významné investície do automatizovaných triediacich liniek – môžete ich priblížiť?

Pre spoločnosť to bola historická investícia do technológie v objeme 7 miliónov eur. Tieto najmodernejšie triediace linky dostupné v Európe zdvojnásobili naše triediace kapacity. V našom hlavnom distribučnom centre v Ivanke pri Dunaji sme dobudovali pôvodnú linku a zvýšili sme kapacitu z 5000 na 10 000 balíkov za hodinu. V druhom najvýznamnejšom centre z logistického pohľadu, v Strečne, sme kompletne vymenili dovtedajšiu triediacu linku za novú, plne automatickú. Najmodernejšie skenery čítajú informácie z čiarových kódov, takže zásielky automaticky triedi stroj. Umožnilo nám to zvýšiť kapacitu z pôvodných 2500 na 5000 balíkov. Boli to správne investované zdroje v správnom čase, pomohli nám zvýšiť rýchlosť a efektivitu. Bez týchto investícií sme nedokázali spracovať obrovské objemy zásielok.

Čoraz viac Slovákov využíva na vyzdvihnutie objednaného tovaru samoobslužné schránky. Môžete predstaviť novú sieť Balíkovo?

Balíkovo nie je nová sieť, ale nový názov našej siete odberných miest na zásielky. Sieť odberných miest sme začali budovať minimálne pred piatimi rokmi. Najprv to boli klasické výdajne v kamenných prevádzkach. Pred časom sme rozšírili spoluprácu s naším dlhoročným zákazníkom a integrovali sme sa do Alza boxov, a začali sme tiež budovať vlastné automatizované prevádzky, kde je možné vyzdvihnúť si zásielku kedykoľvek. Dnes sme dostupní v ďalších prevádzkach ako sú čerpacie stanice, novinové stánky alebo maloobchod. Sieť sme nazývali SPS shop, ale keďže výrazne rastie počet zásielok v odberných miestach, rozhodli sme sa pre nové, jednotné a jednoduché označenie – Balíkovo.

Dnes našu sieť tvorí 1600 bodov a plánujeme ju ďalej rozvíjať. Máme ambiciózny cieľ – do konca roka mať 2000 bodov a neskôr ich počet zvýšiť na 2500. Chceme byť v každej obci nad tisíc obyvateľov a v rámci mestských sídel by Balíkovo malo byť dostupné v pešej vzdialenosti do 10 minút. Uvidíme, aké trendy nám prinesie budúcnosť. Pomer spôsobu doručovania zásielok sa rýchlo a dynamicky mení. Skúsenosti zo zahraničia naznačujú, že automatizované prevádzky sú preferovaným spôsobom doručovania zásielok. Aj keď sme tradičná kuriérska doručovacia spoločnosť vnímaná ako doručovateľ na adresu, cítime, že budúcnosť je v komplexnosti. Zákazníkovi musíme ponúknuť všetky možnosti doručenia. Pred piatimi rokmi sme takmer 100 % zásielok doručovali výhradne na adresu a objemy na odberných miestach boli zanedbateľné. Pandémia priniesla zmeny a v súčasnosti zásielky do odberných miest predstavujú asi 20 %. Predpokladáme, že tento trend bude pokračovať a v priebehu niekoľkých rokov môže doručovanie do výdajných miest prevažovať.

Pôsobíte v perspektívnom segmente. Aké sú vaše ďalšie plány?

Napriek rôznym vonkajším vplyvom vidíme perspektívu rastu v najbližších rokoch. Naším cieľom je udržať si postavenie, ktoré sa nám podarilo vybudovať za uplynulých 30 rokov a byť pozitívne vnímaný ako spoľahlivý partner pre zákazníkov a spoľahlivý doručovateľ pre spotrebiteľskú verejnosť. Sme pripravení aj naďalej investovať do udržateľnosti a zelených riešení, do logistickej siete a moderných technológií, aby sme dokázali čo najrýchlejšie a najefektívnejšie poskytovať naše služby.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...