1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Pripojte sa:

Facebook

HBPO Slovakia, s.r.o.

HBPO 3 14Stabilný partner výrobcov automobilov

Je známym faktom, že názor o cudzom človeku si vytvárame z veľkej miery podľa prvého dojmu. Niečo podobné môžeme povedať aj o našich štvorkolesových tátošoch a ich „tvári“.

Predná maska automobilov, odborne nazývaná aj front-end modul, je jedným z hlavných rozpoznávacích znakov medzi rôznymi modelmi a značkami. Ako rýchlo vie tento nezameniteľný prvok milovníkov rýchlych kolies nadchnúť, tak ich vie aj pri nezískaní prvotných sympatií odradiť. Front-end moduly však zďaleka nie sú len o dizajne a estetike. Spĺňajú mnoho technických funkcií a okrem iného ovplyvňujú napríklad aj aerodynamické vlastnosti, výkon motora či produkciu CO2. Slovenský závod HBPO Slovakia, s.r.o., patrí do skupiny 19 podnikov rozmiestnených po celom svete, ktoré sa môžu pýšiť najväčším ročným objemom vyrobených front-end modulov vo svete. O spoločnosti, jej víziách a ďalšom smerovaní sme hovorili s konateľom HBPO Slovakia, s.r.o., Ing. Jozefom Zelískom.

Priblížite nám vznik a históriu vašej spoločnosti a jej postavenie v rámci materskej nemeckej spoločnosti?

Naša história sa začala písať v roku 1992, keď sme ešte pod hlavičkou Hella vyrobili prvý front-end modul pre Volkswagen Golf A3, ktorý sme vyrábali a dodávali systémom just-in-sequence v Nemecku. Neskôr, v roku 1999, sa k nám pripojil ďalší partner, a to spoločnosť Behr. Zároveň sa zmenil aj názov našej spoločnosti na HELLA & Behr. Následne v roku 2004 pribudol ďalší dôležitý partner Plastic Omnium. Od tohto momentu naša spoločnosť pôsobí pod označením HBPO, čo znamená joint venture firiem HELLA, Behr a Plastic Omnium.

Sme spoločnosť, ktorá sa zaoberá dizajnom, vývojom, montážou a logistikou v komplexnosti pre celý front-end modul, v čom sme špecialisti a ponúkame tieto služby našim zákazníkom z radov veľkých automobilových spoločností. Ročne montujeme 5 miliónov modulov, čo nás radí na pozíciu svetového lídra v montáži front-end modulov pre automobilový priemysel. Našimi hlavnými zákazníkmi sú Volkswagen, Audi, Škoda, Porsche, Mercedes-Benz, Hyundai, Chrysler alebo Mini Cooper od BMW. Spoločnosť HBPO má v súčasnosti 19 závodov po celom svete. Jeden z nich sa nachádza na Slovensku v Lozorne pri Bratislave.

Naša spoločnosť vznikla v roku 2001 ako spoločnosť HELLA & Behr. V tej dobe boli našimi hlavnými produktmi front-end moduly pre Volkswagen v Bratislave a konkrétne vozidlá Touareg a Porsche Cayenne prvej generácie. Tak ako materská spoločnosť, aj my sme prešli v roku 2005 zmenou názvu na súčasný HBPO Slovakia, s.r.o. To znamená, že na slovenskom trhu sme už 10 rokov a v súčasnosti sme jediným dodávateľom front-end modulov pre Volkswagen Bratislava.

Ako hodnotíte uplynulý rok 2013 z pohľadu dosiahnutých cieľov a vašich ekonomických ukazovateľov?

Rok 2013 bol v porovnaní s tým predošlým o niečo lepší. V rámci objemu áut sme vyrobili v uplynulom roku o 8-tisíc vozidiel viac ako v roku 2012. To znamená, že ich celkový počet bol približne 427-tisíc. Počet zamestnancov sa v tomto období nemenil a ustálil sa na úrovni 162 pracovníkov, pričom v minulom roku sme dosiahli obrat 152,9 milióna eur. Rok 2013 bol pre nás skôr obdobím zameraným na stabilizáciu procesov, zlepšenie komunikácie so zákazníkom a o nabratí energie pre ďalšie očakávané výzvy v roku 2014. V tomto roku budú nabiehať nové výrobné programy, ako sú napríklad Porche Facelift, Touareg Facelift a nový model Audi Q7. Z tohto dôvodu očakávame pokles objemu vyrobených vozidiel, ale aj obratu.

V súčasnosti ste závislí výlučne na produkcii front-end modulov pre bratislavský Volkswagen. Snažíte sa získať zákazky aj pre iných výrobcov áut na Slovensku, prípadne v zahraničí? Pre aké modely áut vyrábate front-end moduly v súčasnosti?

Naším súčasným portfóliom je kompletná paleta vozidiel vyrábaných vo Volkswagene Bratislava, teda Volks-wagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi Q7, Volkswagen Up!, Škoda City Go a Seat Mii. Zároveň sa uchádzame o nové projekty a vo výhľade máme novú zákazku, ktorá však už nebude naviazaná na bratislavský Volkswagen. Jedná sa o dodávku front-end modulov pre vozidlá Bentley. V tomto prípade by sme zo Slovenska dodávali naše moduly priamo do Anglicka.

Aké sú najnovšie trendy v oblasti výroby front-end modulov a ich komponentov?

Vývoj nových modulov sa zameriava predovšetkým na ľahkú stavbu, čiže redukciu váhy vozidla, zníženie produkcie CO2 a zlepšenie aerodynamiky. Chceme byť pre našich zákazníkov tým správnym partnerom v komunikácii a vývoji, aby sme dosiahli efekt vyššie spomínaných vlastností. V HBPO Slovakia sa venujeme vývoju patentovaného systému LKS – riadenie prívodu vzduchu, ktoré zlepšuje výkon motora, a tým aj redukuje produkciu CO2. Tento systém je už montovaný pre vozidlá Porsche Macan a čoskoro bude aj súčasťou vozidiel Porsche Cayenne.

Aké je konkurenčné prostredie v tomto segmente výroby na Slovensku?

Samozrejme, existuje viacero potenciálnych dodávateľov front-end modulov pre bratislavský Volkswagen, a teda samotné konkurenčné prostredie je veľmi silné. Na druhú stranu nám to zasa napomáha rozvoju našej spoločnosti, aby sme si udržiavali svoje prednosti a konkurenčné výhody. Našou veľkou devízou je stabilita podniku a dlhoročné partnerstvo s bratislavským Volkswagenom. Verím, že to tak zostane aj v prípade ďalších modelov vozidiel, ktoré prichádzajú do výroby. Na Slovensku sme 100-% dodávateľom front-end modulov pre Volkswagen. Zároveň však máme v HBPO Slovakia dobre našliapnuté k dynamickému rastu. Z globálneho pohľadu materskej spoločnosti napríklad otvárame len tento rok tri nové závody – v Nemecku, Číne a v Južnej Kórei. V nich budeme vyrábať produkty pre automobilky Daimler, SsangYong a BMW. Týmto krokom stúpne počet všetkých našich závodov vo svete z 19 na 22. Zvyšujeme náš podiel na trhu, ale samozrejme za súčasného udržania si vysokej kvality. Naše produkty a služby boli doteraz hodnotené veľmi vysoko, či už u nášho hlavného slovenského partnera Volkswagen Slovakia, a.s., alebo aj inými zákazníkmi v zahraničí.

Aké sú vaše plány do budúcnosti? Chystáte sa modernizovať výrobu, rozšíriť vaše výrobné portfólio alebo objem produkcie?

V súvislosti so spomínaným novým projektom Bentley a aj s rozšírením kompetencií v súčasných projektoch budeme rozširovať naše súčasné výrobné priestory asi o 20 % plochy. Počítame aj s modernizáciou, pretože s novými autami nastupujú aj nové trendy v montáži a výrobnej technológii. Ruka v ruke s týmito investíciami ide zákonite aj zvyšovanie produktivity práce.

Okrem rýchlosti je vo vašom odvetví dôležitá aj kvalita a precíznosť zodpovedajúca nemeckým štandardom. Ako sa vám darí udržiavať vysokú kvalitu vašich produktov?
 
Veľkou prioritou našej spoločnosti je práve kvalita vyrábaných front-end modulov, spokojnosť zákazníka a v neposlednom rade stabilita nášho podniku. Všetky vzniknuté problémy sa snažíme riešiť systémom poka-yoke, aby sa naše prípadné nedostatky a chyby už viac neopakovali. O tom, že sa nám to doteraz darí, svedčí aj ocenenie kvality našich výrobkov zo strany Volkswagenu.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PREDPLAŤTE SI

Nenechajte si ujsť...